چهارشنبه - ۳۰ آبان ۱۳۹۷
  اخبار برگزیده
«زندگی کاغذی»؛ نمایش معضل عدم استقبال شهروندان از مطالعه
 


کتابخانه مرکزی میزبان همایش "وقتی کتاب درمانگر تو باشد"
 

جایزه‌ای به افتخار پدر داستان کوتاه ایران
 

"مُرشد عباس" درامی اجتماعی با تکیه بر مفاهیم دینی و مذهبی
 


آشنایی با اصول عصب شناختی در همایش "کتاب، عصب و روان"
 

دین از منظر شهید بهشتی
 

بازنمایش "افرا" در سالن اصلی تالار هنر اصفهان
 

بازخوانی اندیشه های تربیتی شهید بهشتی در کتابخانه مرکزی
 

عکاسی فیلم زمینه خوبی برای قاب‌بندی در کارگردانی است

عکاسی فیلم زمینه خوبی برای قاب‌بندی در کارگردانی است
عکاسی فیلم یک شغل فردی است که در آن به هیچ گروهی وابسته نیستی، و این حرفه زمینه خوبی برای قاب‌بندی در کارگردانی را برایم فراهم آورد.

دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در هفتمین نشست کارگاه انتقال تجربه میزبان همایون اسعدیان، کارگردان فیلم‌های موفقی مانند طلا و مس، یک روز به‌خصوص، بوسیدن روی ماه، و حتی فیلم‌نامه نویس موفق فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله بود.
اسعدیان در ابتدای سخنان خود از کارنامه هنری و دنیای عکاسی فیلم صحبت کرد و گفت: عکاسی فیلم یک شغل فردی است که در آن به هیچ گروهی وابسته نیستی، در ابتدا من برای کسب تجربه وارد این حرفه شدم، چرا که عکاسی فیلم زمینه خوبی برای قاب‌بندی در کارگردانی را برایم فراهم آورد و در بسیاری از کارهای خودم از آن استفاده کردم.
اسعدیان با تاکید بر ضرورت برخورداری از جهان‌بینی در نگارش فیلم‌‌نامه، گفت: جهان‌بینی سبب می‌شود تا بتوانیم مسائل را به ساده‌ترین شکل ممکن‌ بیان کنیم، این در حالی‌ است که برخی معتقدند که حتی یک  حرف ساده را هم باید به پیچیده‌ترین شکل بیان کنند و این اصلأ درست نیست.
وی بیان کرد: به عقیده من جز عشق، مرگ و زندگی چیز دیگری وجود ندارد و این موارد همیشه تکرار می‌شوند؛ همانگونه که در اشعار و فیلم‌نامه‌ها تکرار می‌شود، اگر بتوانیم سکانس ساده‌ای را به راحتی بیان کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم.
این کارگردان سینما در پاسخ به سوال یکی از حاضران در زمینه چگونگی سوژه یابی، گفت: برخی فیلم‌نامه نویسان می‌گویند که مثلا می‌‌خواهیم فیلمی در مورد بیکاری بنویسیم که این یک موضوع کلی است در حالی‌که معتقدم اگر می‌خواهید در مورد بیکاری نیز فیلم‌نامه بنویسید باید آن را حس کنید، کار باید حسی باشد تا نتیجه لذت‌بخشی داشته باشد در اتاق نشستن و نوشتن کاری از پیش نمی‌برد.
وی ادامه داد: هیچ اشکالی ندارد فیلمی بسازیم که روزنامه‌ای از آن قهرمان می‌سازد، به شرطی که در ابتدای معرفی فیلم به تماشاگر همان چیزی معرفی شود که وجود دارد، باید دید در فیلم‌نامه چه معیاری به تماشاگر داده می‌شود که با همان معیار سنجیده شود.
کارگردان فیلم بوسیدن روی ماه، با بیان اینکه معتقدم فیلم‌نامه را باید به فیلم‌نامه‌ای برای خودم تبدیل کنم، گفت: معتقدم آنچه در فیلم‌نامه آمده است را باید تجربه کرده باشم تا بتوانم آن را بسازم، این نوع حس مشترک و قبول داشتن قهرمان داستان سبب حمایت از رفتار او در ادامه داستان خواهد شد، همین حس مشترک وجه تمایز من نسبت به کارگردان دیگری خواهد بود.
وی با اشاره به مهارت دیالوگ ‌نویسی "داوود میرباقری"، تصریح کرد: قوی بودن میرباقری در این بخش به دلیل ارتباط بیشتر او با مردم است. او این روابط را در ذهن خود ثبت می‌کند، این نوع ارتباطات سرمنشا خلق درام‌‌های مختلف است.
 

0 دیدگاه:

captcha
انصراف از پاسخ دادن
عضویت در خبرنامه 
 

عضویت در خبرنامه 
 



© کلیه حقوق اين پورتال به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تعلق دارد هر گونه کپی برداری بدون مجوز منع قانونی دارد.