چهارشنبه - ۳۰ آبان ۱۳۹۷
  اخبار برگزیده
«زندگی کاغذی»؛ نمایش معضل عدم استقبال شهروندان از مطالعه
 


کتابخانه مرکزی میزبان همایش "وقتی کتاب درمانگر تو باشد"
 

جایزه‌ای به افتخار پدر داستان کوتاه ایران
 

"مُرشد عباس" درامی اجتماعی با تکیه بر مفاهیم دینی و مذهبی
 


آشنایی با اصول عصب شناختی در همایش "کتاب، عصب و روان"
 

دین از منظر شهید بهشتی
 

بازنمایش "افرا" در سالن اصلی تالار هنر اصفهان
 

بازخوانی اندیشه های تربیتی شهید بهشتی در کتابخانه مرکزی
 

بزرگترین مشکل اهالی سینما، نداشتن قدرت ریسک بالاست

بزرگترین مشکل اهالی سینما، نداشتن قدرت ریسک بالاست
روح اله حجازی بزرگترین مشکل اهالی سینما را نداشتن قدرت ریسک بالا دانست و اظهار داشت: در زمان‌های اولیه کار هر سه روز 5 فیلم‌نامه می‌نوشتم گرچه تعداد زیادی از آنان برای کار کردن مناسب نبود اما عامل مهمی در کسب تجربه من شد.

این فیلم‌نامه نویس خوش‌فکر در ششمین نشست انتقال تجربه با اشاره به نبود تجربه در ساخت فیلم و فیلم‌نامه، گفت: پس ازساخت فیلم کوتاه صراط، چند کلیپ و نماهنگ تولید کردم، بعدها برای ماه مبارک رمضان نماهنگی با عنوان میهمان بهار ساختم و خودم آن را به تهران و ساختمان جام جم بردم. یادم می‌آید بعد از کلی کلنجار وارد گروه کودک صدا و سیما شدم و برای فروش فیلم اقدام کردم که این کار من هم با موفقیت روبرو شد.
وی با اشاره به ساخت نخستین فیلم کوتاه داستانی با عنوان " نیایش باران"، تصریح کرد: این فیلم در سال 79 با همراهی تورج اصلانی به عنوان فیلم‌بردار آغاز شد. داستان فیلم حکایت زندگی جانبازی است که در روستای محل زندگیش خشکسالی شده، اهالی روستا برای آمدن باران نماز می‌خوانند و در نهایت باران می‌بارد و داستان به پایان می‌رسد.
حجازی به فیلم کوتاه دوم با عنوان" بچه‌های نقش‌ جهان" اشاره کرد و گفت: داستان این فیلم حکایت پسر بچه‌ای از اهالی روستای ورزنه است که شغل پدرش پنبه‌زنی بوده اما به علت خشکسالی ناگزیر است تا به اصفهان بیاید. او راهی اصفهان و میدان نقش جهان شده و در آنجا کاشی‌کاری را به عنوان شغل انتخاب می‌کند.
وی درباره تفاوت کار در ایران و سینمای هالیوود افزود: در هالیوود نویسنده و کارگردان وظایف ویژه خود را دارند یا در برخی موارد نویسندگان برای نگارش یک داستان به صورت گروهی وارد عمل می‌شوند. علاوه بر اینکه فیلم‌نامه نویسان هالیوود افراد خاصی هستند که امضای مشخصی دارند، ضمن اینکه در آنجا فیلم‌نامه‌نویسی به عنوان یک حرفه شناخته می‌شود.
وی با بیان اینکه در وجود هر انسانی هنری از سوی خداوند نهاده شده، بیان کرد: استعداد مقدمه پیروزی است به شرط آنکه این استعدادها را بتوان به موقع شناخت و از آنان بهترین استفاده را کرد، در کنار استعداد تجربه، قدرت ریسک و برخورداری از روابط عمومی قوی بسیار راهگشا است.
حجازی بزرگترین مشکل اهالی سینما را نداشتن قدرت ریسک بالا دانست و اظهار داشت: در زمان‌های اولیه کار هر سه روز 5 فیلم‌نامه می‌نوشتم گرچه تعداد زیادی از آنان برای کار کردن مناسب نبود اما عامل مهمی در کسب تجربه من شد و زمینه‌ای شد تا بتوانم با خواندن متون متعدد به آموخته‌های خود اضافه کرده و هیچ‌زمانی از کار فیلم‌نامه‌نویسی دور نمانم.
وی با تأکید بر مطالعه فراوان برای نگارش فیلم‌نامه خوب، گفت: یادم است در دوران راهنمایی با پول‌هایی که از پدر می‌گرفتم کتاب می‌خریدم این کار موجب شد با وجود نداشتن تحصیلات عالی در زمینه کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی در این کار موفق شوم، بنابراین خواندن کتاب را به تمام افرادی که علاقه فراوانی به فیلم‌نامه‌نویسی دارند توصیه می‌کنم.
گفتنی است؛ دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با برگزاری کارگاه انتقال تجربه در ششمین جلسه میزبان روح‌اله حجازی جوان سینمای ایران و یکی از بهترین کارگردانان فیلم‌نامه نویسان معاصر بود.

0 دیدگاه:

captcha
انصراف از پاسخ دادن
عضویت در خبرنامه 
 

عضویت در خبرنامه 
 



© کلیه حقوق اين پورتال به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تعلق دارد هر گونه کپی برداری بدون مجوز منع قانونی دارد.