به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در چهارمین ویژه برنامه انتقال تجربه میزبان "هادی مقدم دوست" یکی از فیلمنامه نویسان مشهور معاصر بود.
مقدم دوست در ابتدای صحبتهای خود با بیان اینکه برای ساخت فیلمنامه باید ایده داشته باشید، افزود: البته برای موفق شدن ایده ای لازم است که آنرا پرورش دهید و بر روی آن کار کنید. در غیر این صورت ایده شما مانند نفتی که از آن فرآورده ای گرفته نشده خام است و به درد داستانپردازی نمیخورد.
وی بهترین راه پرورش ایده را وارد کردن آن در موقعیت داستانی دانست و اظهار داشت: در داستان یک شخصیت داریم که بر اساس آن یک مسئله طراحی شده و بر اساس مسئله داستان پیش میرود تا به خاتمه داستان میرسد.
این فیلمنامه نویس با اشاره به تمایل بیشتر فیلمنامهنویسان جوان به ایجاد معما به جای مسئلهسازی، گفت: این کار موجب سردرگمی تماشاچی یا به عبارتی مخاطب میشود در حالیکه هدف از طرح مسئلهسازی رسیدن به جواب است و عاملی در جذابیت بیشتر فیلم است.
وی با اشاره به طراحی نوعی فیلمنامه و ایجاد مسئله در آن، بیان کرد: برخی فیلمنامه نویسان با ساخت فیلمنامههای معمایی در تلاش هستند تا مخاطب را تا جایی که میتوانند کنجکاو کرده و به او بفهمانند که در فیلم یک چیز پنهانی وجود دارد.
وی جستجوی فیلمنامه نویسان و نیازسنجی آنان از مردم برای نگارش فیلمنامه را ضروری دانست و افزود: با جستجوی بیشتر در جامعه شما سلول (نکته) پیدا میکنید و بعدها با شناخت قابلیتهای این سلول و پرورش آن به تحلیل بر اساس خلاقیت خود بپردازید.
مقدمدوست با بیان اینکه برای پرورش ایده نیازمند نظردادن در مورد آن هستیم، تصریح کرد: برای ساخت یک فیلمنامه موفق روی مسئله خیلی فکر کنید چرا که همین مسئله عنصر مهم جذابیت را برای شما شکل میدهد.
مقدم دوست ادامه داد: در بسیاری مواقع دیده میشود که نویسنده به جای اینکه در حال تعریف کردن قصه به منظور مجاب کردن تهیهکننده است در حال قالب کردن داستان است که این امر به عدم توانایی فیلمنامهنویس در تعریف کردن داستان باز میگردد.
وی بهترین تمرین برای تعریف داستان را تهیه چکیده از روی فیلمهای دیگران عنوان کرد و گفت: این کار موجب میشود به راحتی بتوانید در مورد چکیده داستان خود با دیگران صحبت کنید و با این کار فرد را بهگونهای به داستان وابسته کنید که مشتاق شود تا پایان آن را بداند.
مقدمدوست با تاکید بر شناخت اصول کارگردانی توسط فیلمنامه نویس، تصریح کرد: این کار موجب میشود تا شما فیلمنامهای بنویسید که ضمن رعایت اصول فیلمنامه نویسی با اصول کارگردانی آشنا بوده و از چهارچوب آن خارج نشده باشد.