يکشنبه, 22 فروردين 1400
  • ساعت : ۱۱:۵۹:۳۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۱/۱۵ 
  • کد خبر : ۷۱۳۹
ارائه هشت روش‌ بهبود مشاهده‌گری برای نوجوانان
یک تسهیلگر و مدرس دوره‌های کارآفرینی اجتماعی با تشریح روش‌های‌ بهبود مشاهده‌گری، دانش‌آموزان را با مسئله‌بینی، مسئله‌یابی و حل مسئله آشنا کرد.

خانه جوان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در دومین وبینار «هفت سکوی ردپا» که با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان ویژه دانش‌آموزان هنرستانی در حال برگزاری است به سراغ موضوع «مسئله‌یابی، مشاهده‌گری و مسئله‌بینی» رفت.
ابراهیم زرگران، تسهیلگر، منتور و مدرس دوره‌های کارآفرینی اجتماعی در دانشگاه و مراکز کارآفرینی اصفهان در این وبینار با اشاره به طرح موضوع «خودشناسی» اظهار داشت: خودشناسی می‌تواند مسیرهایی که احتمال موفقیت تیپ شخصیتی شما در آنها بیشتر است را نمایان کند و همچنین به شخص کمک می‌کند بتواند از میان مسیرهای فراوان در طول زندگی مسیر بهتر برای خود را انتخاب کند.
وی با بیان اینکه خودشناسی در مسئله‌یابی موثر است، افزود: اگر تیپ شخصیتی فردی اجتماعی نبوده و درباره مسائل اجتماعی دغدغه‌مند نباشد، اگر بخواهد معضلی اجتماعی را حل کند باید انگیزه جانبی دیگری نیز برای خود بتراشد تا بتواند خود را در آن مسیر نگه دارد، لذا خودشناسی به ما کمک می‌کند بدانیم که روی کدام مسائل تمرکز کرده و از کنار کدام مسائل به‌راحتی عبور کنیم.
این مدرس دوره‌های کارآفرینی اجتماعی با بیان اینکه لزوماً مشاهده با دیدن یکسان نیست، درباره هشت روش‌ بهبود مشاهده‌گری گفت: ابتدا باید موضوع مورد مشاهده را بشناسید. در طول روز نمی‌توانید انتخاب کنید چه چیزهایی را ببینید اما می‌توانید نسبت به چیزهایی که می‌بینید شناخت کسب کنید تا مشاهده‌گر شوید. برای مثال زمانی که به سفر می‌روید اگر پیش از سفر درباره شهر مقصد مطالعه کنید نوع نگاه و مشاهده شما با سفر بدون تحقیق تفاوت دارد.
زرگران ادامه داد: نمی‌توانید درباره هر چیزی که در طول روز می‌بینید مطالعه و تحقیق کنید، بنابراین باید با خودشناسی موارد موردعلاقه خود را بشناسید و تنها درباره همان موارد به مطالعه، یادگیری و شناخت بپردازید تا در نهایت مشاهده بهتری از آن موضوع داشته باشید.
وی تصریح کرد: همواره با عجله از کنار بسیاری از چیزهایی که می‌بینید می‌گذرید پس در دومین روش بهبود مشاهده‌گری، باید سرعت‌تان را کم کنید و دنیای بیرون را ببینید. زمانی که این کار را انجام دهید می‌توانید خودخوری‌ها و سرزنش‌های درونی خود را کاهش دهید و چون درگیر موضوعی بیرونی می‌شوید دیگر به این خودخوری‌ها پر و بال نخواهید داد. در سومین روش بهبود مشاهده‌گری نیز باید تجربه‌های تازه کسب کنید و چیزهای جدید را امتحان کنید.
به گفته مدرس وبینار هفت سکوی ردپا، راه دیگر برای بهبود مشاهده‌گری این است که چیزهایی که تمرکزتان را بهم می‌ریزد و حواستان را پرت می‌کند را حذف کنید ؛ مثلا حضور بیش از اندازه در فضای مجازی یا پرداختن به افکار مزاحم.
زرگران بازی کردن را پنجمین راه بهبود مشاهده‌گری دانست و تصریح کرد: بازی یک ورزش فکری خوب است که تمرکز را بالا نگه می‌دارد؛ پس باید به بازی‌های معماگونه بیشتر بپردازیم تا ذهن‌مان همواره در حال نرمش کردن باشد و یک ذهن آماده، قوای استدلال بهتری دارد و می‌تواند سریع‌تر مسئله‌بینی کند.
وی با بیان اینکه خیلی اوقات پناه بردن به فضای مجازی و اینستاگرام نوعی فرار از موقعیت است، افزود: چون دوست نداریم به مسئله خود فکر کنیم و راه‌حلی برای آن نداریم برای فرار از آن به فضای مجازی و سرگرمی‌های زرد پناه می‌بریم لذا در رویداد "ردپا" تلاش داریم بگوییم چگونه باید مسائل خود را حل کنیم. بنابراین اگر خودمان را عادت دهیم به چیزی پناه ببریم که مسیری را برایمان باز کند بسیار بهتر است.

*با نوشتن تمرکزتان را بالا ببرید
این مدرس دوره‌های کارآفرینی اجتماعی ششمین راه بهبود مشاهده‌گری را نوشتن دانست و اظهار داشت: یک دفترچه خاطرات داشته باشید و بنویسید. نوشتن تمرکز شما را درباره یک مسئله افزایش می‌دهد. زمانی که می‌نویسید به جوانب یک امر بیشتر فکر می‌کنید و دیدن را به مشاهده تبدیل می‌کنید. همچنین نوشتن باعث می‌شود کلام شما پیرایش شود و از زوائد بپرهیزید. پس از مدتی در کنار دفترچه خاطرات یک دفتر نقاشی هم داشته باشید و ذهنیات خود را روی کاغذ بیاورید.
زرگران ادامه داد: هفتمین راه بهبود مشاهده‌گری برای مسئله‌بینی، آزمودن حافظه و تقویت حافظه است. برای تقویت حافظه کوتاه‌مدت به تکرار بازی‌های فکری ساده بپردازید و برای آزمودن و تقویت حافظه بلندمدت هم می‌توانید یک خاطره از سال‌های دور را به یاد آورده و تلاش کنید آن را با جزئیات بنویسید.
وی با بیان اینکه هشتمین راه برای بهبود مشاهده‌گری این است که مهارت تفکر انتقادی خود را توسعه ببخشید، گفت: البته تفکر انتقادی به معنای غر زدن مدام نیست بلکه می‌توانید به این فکر کنید که اگر جای سازنده یک وسیله بودید آن را چطور می‌‌ساختید یا چه تغییری در آن ایجاد می‌کردید. همچنین باید فرد انتقادپذیری باشید چون اگر این ویژگی را نداشته باشید، در طول زمان آدم‌ها کمتر با شما حرف می‌زنند و کمتر یاد می‌گیرید.
این مدرس دوره‌های کارآفرینی اجتماعی خاطرنشان کرد: در زندگی مسائل مختلفی می‌بینیم اما نباید روی همه آنها تمرکز کنیم بلکه تنها باید روی مسائلی که با تیپ شخصیتی‌مان تناسب دارد و موردعلاقه ماست و راه‌حلی برای آنها داریم تمرکز کنیم. بنابراین اگر بخواهیم از یک مسئله برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار استفاده کنیم باید بفهمیم چه کسانی آن مسئله را دارند و حاضرند برای حل آن به ما پول بپردازند. پس باید در کنار مسئله باید مشتریان خود را تعریف کنید. سپس باید پذیرندگان آغازین را شناسایی کنید؛ مثلاً اگر محصولی برای سالمندان تولید کرده‌اید به سراغ سالمندان سرای سالمندان صادقیه اصفهان می‌روید تا بازخورد آنها را بگیرید. پس از شناسایی پذیرندگان آغازین و مراجعه، حداقل سه مسئله مهم‌تر و جایگزین‌های موجود را شناسایی کنید.
گفتنی است؛ علاقه مندان برای آگاهی بیشتر از برنامه وبینار آموزشی «هفت سکوی ردپا» می توانند به سایت  tavan7.ir مراجعه کنند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.3.0
    V5.7.3.0