يکشنبه, 22 فروردين 1400
  • ساعت : ۱۴:۵:۵۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۲/۲۰ 
  • کد خبر : ۷۱۰۲
نصف جهان دهه چهل را در كتاب "تماشای اصفهان" ببینید
کتاب "تماشای اصفهان" با محوریت عکس های مرتضی بخردی از دهه چهل شمسی در موزه های هنرهای معاصر رونمایی شد.

یکی از پدیدآورندگان کتاب تماشای اصفهان در این مراسم گفت: کتاب تماشای اصفهان به عکس های مرتضی بخردی از اصفهان در دهه چهل می پردازد که از میان دو هزار فریم عکس از ایران دهه چهل شمسی انتخاب و تدوین شده است.
حامد قصری اظهار داشت: این کتاب حاوی اولین سری از عکس های این پژوهشگر هنری است و سایر عکس های این مجموعه از شهرستان های اطراف اصفهان و دیگر نقاط ایران بوده که در آینده توسط بنیاد فرهنگی مرتضی بخردی به چاپ خواهد رسید.
این نویسنده افزود: اگر می خواهیم به روند شکل گیری ذهنیت عکاسانه مرتضی بخردی بپردازیم، باید به دوران دانشجویی او برگردیم، زمانی که آن دوربین لوبیتل روسی را از خیابان شاهرضای تهران میخرد و همسفر روز و شب او در کوچه پس کوچه های اصفهان و شهرهای مختلف ایران می شود.
قصری تاکید کرد: این دوربین دو لنزی به دلیل امکان عکاسی روی قطع متوسط فیلم، تصاویری با وضوح نسبتا بالا می گرفت و دوربین مناسب عکاسی تجربی گرایانه بود و بخردی جوان نیز در جستجوی همین شیوه عکاسانه بود.
این پژوهشگر هنر در ادامه افزود: اگر دوران جوانی و نوجوانی بخردی را مرور کنیم، در آن دوران کتاب عکاسی و استادی برای عکاسی وجود نداشت که نگاه او را عکاسانه به بار بیاورد اما کتابخانه دانشکده هنرهای تزیینی و کتاب های تاریخ هنر پروفسور پوف نگاه او را به سمتی برد که به این نتیجه رسید که اینگونه هم می توان عکاسی کرد و عکاسی را در چهارخانه عکاس خانه و آتلیه ندید و توریستی هم عکس نگرفت.
به گفته وی، سبک و روشی بخردی در عکاسی بعدها مشخص شد لزوما تحت تاثیر پروفسور پوف نبوده و به دنبال عکس های زیبا و جذاب هم نیست، بلکه عکس هایی همراه با نگاه جستجوگرانه است که کوچکترین جزییات در آن دیده شود.
قصری تصریح کرد: نخستین مواجهه با عکس های دهه چهل مرتضی بخردی با عکسی روبرو می شویم که چهار گونه رفت و آمد روی پل خواجو را نشان می دهد و یک لحظه ناب در سال 1344 شمسی است، جایی که یک فرد پیاده، یک ماشین، یک دوچرخه سوار و یک گاری در یک کادر ماندگار ثبت شده اند.
به گفته وی، جستجوگری بیننده در همان چند صدم ثانیه متوقف می شود و به دنبال اینکه بعد از این لحظه یا قبل از آن چه اتفاقی افتاده یا قرار است بیفتد، نیست و همین دم را باید غنیمت شمرد، در این تصویر حرکت در آن حرف اول و آخر را می زند.
این مستندساز اظهار داشت: مرتضی بخردی را باید یک عکاس مولف دانست که نه تنها به ترکیب بندی نور و سایر مسائل دقت می کند، با مهارت به کوچکترین عناصر بصری نیز نگاه هنرمندانه داشته است.
قصری ادامه داد: دغدغه مندی عکس های بخردی در جزیی نگری، ثبت روند زیبا سازی هتل شاه عباس و مستند سازی از دخل و تصرف های ظل السطان در هشت بهشت پیش از مرمت کمک می کند تا بخشی از هویت تاریخی اصفهان زنده بماند.
وی تاکید کرد: در این کتاب سعی شده عکس ها بر اساس ساختار منطقی در کنار یکدیگر چیده شوند تا هم برای فارسی زبانان و هم انگلیسی زبانان قابل استفاده باشد که در هشت فصل ترتیب بندی شده است.
وی با اشاره به روایت برخی عکس ها بیان داشت: عکاس با متنی کوتاه از برخی عکس ها رمزگشایی می کند و از اتفاقات پشت دریچه دوربین در آن سال ها برایمان می گوید.
قصری خاطرنشان کرد: عکس های کتاب در زمانی ثبت شده که بحث نمایشگاه و کتاب مطرح نبوده و عکاس بدون قصد دیده شدن به ثبت تاریخ پرداخته است و حالا پس از پنجاه سال می توانیم یک مهندس معمار، عکاس یا پژوهشگر هنر را در پس این عکس ها ببینیم.
مرتضی بخردی نیز در این مراسم با بیان اینکه انتظار چنین برخورد و استقبالی را نداشته است، گفت: در 20 سالگی دوربینی خریداری کردم که ارزان قیمت بود اما توانایی های زیادی داشت و در دوران دانشجویی با آن کار می کردم، مرحوم کریم امامی یکی از اساتید دانشگاه که او نیز عکاسی می کرد، می گفت عکاسی یکی از گرانقیمت ترین سرگرمی های دنیاست که البته صحبت او برای آن زمان بود نه حالا که با گوشی موبایل می توانند از صحنه عکس بگیرند.
وی تاکید کرد: در آن دوران برای عکاسی نگاه و ایده هایی داشتم و با اینکه از لحاظ مالی وضع خوبی نداشتم، برای عکاسی کم نمیگذاشتم اما هیچ گاه فکر نمی کردم پنجاه سال بعد این عکس ها در کتابی منتشر شوند.
بخردی بیان داشت: دورتادور ایران را گشتم و عکاسی کردم اما خودم را عکاس نمی دانم، بلکه به ثبت خاطره از لحظه های مختلف می پرداختم.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.3.0
    V5.7.3.0