يکشنبه, 22 فروردين 1400
  • ساعت : ۱۱:۱۷:۲۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۲/۰۹ 
  • کد خبر : ۷۰۶۴
نمایشنامه بنیاد و پایه تئاتر است
اولین کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان "بادکنک طلایی" با محوریت ایده و داستان به صورت آنلاین از سوی اداره توسعه فرهنگ شهروندی وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.

شهرام کرمی در این کارگاه با تاکید بر تفاوت و پیچیدگی نمایشنامه کودک نسبت به نمایشنامه بزرگسالان اظهار داشت: شاید به نظر برسد نمایشنامه کودک و نوجوان ساده باشد اما این نمایشنامه از پیچیدگی های فن و تکنیک بهره می گیرد.
این مدرس و کارگردان تئاتر افزود: ورود به عرصه نوشتاری نمایشنامه کودک و نوجوان دشوار است و نیازمند مهارت اندوزی است.
وی تاریخچه تئاتر را همزاد بشر دانست و گفت: قدیمی ترین تئاتری که نمایشنامه آن به دست ما رسید اثر سوفوکل است که به 5 قرن پیش از میلاد برمی گردد که این تئاترها در مکان های خاصی برگزار می شد.
وی بیان داشت: برخلاف قدمت تئاتر بزرگسالان، تئاتر کودک و نوجوان نوپاست که به دو قرن گذشته بر می گردد و اواخر قرن 19 میلادی را می توان آغاز شکل گیری تئاترهای دوره گردی با مضامین سرگرمی برای کودکان در نظر گرفت.
کرمی خاستگاه تئاتر کودک و نوجوان را در اروپا معرفی کرد و افزود: تئاتر کودک و نوجوان به دنبال شکل گیری و گسترش پدیده رمان ظهور یافت. رمان «دون کیشوت» سروانتس سرآغاز مهمی در پدیده رمان شد و به دنبال آن خلق رمان هایی برای کودکان و نوجوانان شکل گرفت.
وی تصریح کرد: رمان «آلیس در سرزمین عجایب» در سال 1865 را نخستین رمان اختصاصی نوجوانان می دانند اما در این زمان هم هنوز ادبیات جدی برای کودکان مطرح نبود.
این کارشناس نمایشنامه نویسی و تئاتر به آثاری از جک لندن، مارک تواین، چارلز دیکنز در قرن نوزدهم اشاره کرد و ادامه داد: در ابتدای قرن بیستم با توسعه آثار ادبی در حوزه نوجوان تئاتر کودک و نوجوان شکل گرفت. این در حالی است که در ایران پدیده تئاتر کودک و نوجوان به اجرای تئاتر در مهدکودک توسط جبار باغچه بان برمی گردد.
وی بیان داشت: نخستین نمایشنامه کودک و نوجوان منتشر شده در ایران به هفتاد سال گذشته اختصاص دارد اما با شکل گیری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در دهه چهل خورشیدی، تئاتر کودک و نوجوان تجلی یافت.
کرمی با بیان اینکه از دهه چهل تاکنون نمایشنامه نویسی و تئاتر کودک و نوجوان در ایران افت و خیزهایی را طی کرده است، افزود: در بسیاری از موارد تئاتر کودک و نوجوان در ایران جنبه اجرایی داشته است و نمایشنامه ای از آن در دست نیست و یا از فقر محتوا رنج می برد.
وی برخی از چهره های شاخص ادبیات کودک و نوجوان در ایران را معرفی کرد و گفت: داوود کیانیان، منصور خلج، حسن دولت آبادی، رضا بابک و مرضیه برومند از پیشکسوتان عرصه تئاتر و نمایشنامه نویسی کودک محسوب می شوند.
این کارگردان و نمایشنامه نویس با تاکید بر اینکه نمایشنامه کودکان و نوجوان باید به سرگرمی، تفریح، آموزش و اندیشه هم راستای هم بپردازد، گفت: اینکه از نمایشنامه و تئاتر کودکان انتظار یک بعدی داشته باشیم خطاست، بلکه باید در نمایشنامه و تئاتر کودک و نوجوان تمام وجوه از سرگرمی تا آموزش در نظر گرفته شود.
وی افزود: ارزیابی شدن یک نمایشنامه و تئاتر ملاک ارزش یک اثر نیست چراکه نمایشنامه و تئاتر کودکان و نوجوان موضوعی پیچیده است و این نکته را باید در نظر داشت که کم پیش می آید که کودکان با اثر هنری مانند تئاتر رابطه برقرار نکنند.
کرمی در ادامه تصریح کرد: نمایشنامه بنیاد و پایه تئاتر است و ضرورت خلق یک نمایشنامه کسب اصول نگارش همراه قریحه ذاتی با چاشنی خلاقیت و تخیل است.
وی اضافه کرد: خواندن منابع ادبی، مذهبی، اسطوره ها و داستان های پریان می تواند الهام بخش نمایشنامه شود. البته مقوله الهام با کپی برداری صرف متفاوت است، می توان با الهام از منابع خواندنی و دیداری به تمرین نمایشنامه نویسی دست زد.
وی افزود: منابع تاریخی را مرور کنید اما تحت تاثیر احساسات به نگارش نمایشنامه دست نزنید بلکه سعی کنید طوری پلات نمایشنامه را طرح ریزی کنید که برای آیندگان هم ماندنی و خواندنی شود.
کرمی در بخش دیگر به تفاوت قوه تخیل و فانتزی پرداخت و توضیح داد: قوه تخیل با واقعیت می تواند مرتبط باشد چه بسا انسان در تخیل پرواز را دنبال کرد و به آن دست یافت اما فانتزی هیچ جایگاهی در عالم واقعیت ندارد.
این کارگردان و نمایشنامه نویس با بیان اینکه شخصیت پردازی در نمایشنامه نویسی از اصول مهمی است، گفت: امروزه تئاتر کودکان و نوجوان با شیوه تعاملی و خلاقانه در دنیا پیش می رود این در حالی است که هنوز زیرساخت های تئاتر و نمایشنامه کودک و نوجوان در ایران همان سبک و سیاق سنتی را دارد.
وی افزود: در نمایشنامه کودک و نوجوان از دیالوگ نویسی پرهیز کنید و حتما پلات را بر روی کاغذ بیاورید و براساس آن پیش بروید و هیچگاه در نوشتن عجله نکنید.
کرمی بر هماهنگی عین و ذهن در نگارش نمایشنامه کودک و نوجوان تاکید کرد و گفت: باید به این مطمئن بود که ایده ها را از طریق واژه ها به ذهن مخاطب منتقل کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نمایشنامه نویسی کودکان و نوجوانان یک ژانر پیچیده و ظریفی است چراکه نمایشنامه دشوارترین گونه ادبیات است و نمایشنامه کودک و نوجوان هم مشکل ترین گونه نمایشنامه نویسی محسوب می شود.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.3.0
    V5.7.3.0