• ساعت : ۱۲:۱۹:۲۳
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۲/۰۵ 
  • کد خبر : ۷۰۵۶
كم و كیف تولید محتوا؛ از اینستاگرام تا لینكدین
چگونگی تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها موضوع وبینار فرهنگسرای رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بود.

اهمیت تولید محتوای موثر در فضای مجازی فرهنگسرای رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان را بر آن داشت تا با همکاری اداره ارتباطات رسانه‌ای وبینار آموزشی «تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها» را برگزار کند.

در این وبینار جواد افتاده پژوهشگر و نویسنده کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی، کوتاه‌نویسی را نخستین شرط تولید محتوای موثر در رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها دانست و اظهار داشت: نباید یک خبر را از یک سایت به‌طور کامل در تلگرام و اینستاگرام کپی کنید و توقع داشته باشید مخاطب جذب شود. هر پلتفرمی ادبیات خاص خود را دارد و باید از هر محتوایی فرم و قالبی ویژه هر پلتفرم ایجاد کنید. دوران «وی گفت» و «وی افزود» تمام شده و باید مطالب را به صورت خلاصه منتشر کنید.

وی با بیان اینکه زمان پیک هر رسانه اجتماعی متفاوت است، افزود: در ایران اینستاگرام و تلگرام در ساعت 21 تا 23 شب بیشترین بازدید را دارند و این زمان درباره لینکدین ساعت 8 تا 10 صبح است؛ پس باید بدانید چه زمانی محتوای خود را در هر شبکه اجتماعی منتشر کنید تا بازدید بیشتری داشته باشد.

نویسنده کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی با بیان اینکه به‌جای تبلیغ خود با عباراتی مانند «بهترین رسانه یا بهترین شرکت و سازمان، محتوایی متناسب با نیاز مخاطبان خود تولید کنید»، گفت: گاهی دیده می‌شود برخی صفحات به تولید محتوای عمومی یا مناسبتی می‌پردازند در حالی که ذهن مخاطبان از دیدن و خواندن محتواهای مناسبتی خسته شده‌اند و باید به دنبال مناسبت‌هایی که متناسب با صفحه شماست بگردید و درباره آنها محتوا تولید کنید.

افتاده با تأکید بر اینکه لوگوی شما باید همان لوگوی برند سازمان باشد، ادامه داد: روی یک بازار تخصصی تمرکز کنید. همچنین با کاربران فعال و ایفلوئنسرهای مرتبط با حوزه خودتان ارتباط بگیرد. اگر در تولید یک محتوا دچار اشتباه شدید به‌جای پاک کردن بدون توضیح، عذرخواهی را جایگزین کنید. از طرف دیگر باید برای مقابله با اکانت‌های جعلی اکانت‌های رسمی خود را در وب‌سایت خود معرفی کنید.

مطالب کانال تلگرام‌تان را در گروه‌های نامرتبط شِیر نکنید

وی در ادامه به تشریح تولید محتوا در تلگرام پرداخت و تصریح کرد: برخی افراد در تلگرام اخبار و مطالب کانال خود را در گروه‌های نامرتبط ارسال می‌کنند که باید از این کار پرهیز کرد. درج تبلیغات و اخبار سازمان در گروه‌ها مانند ضدتبلیغ عمل می‌کند و بهتر است از کانال برای اطلاع‌رسانی و از گروه برای گفت‌وگو با مخاطبان یا درج اطلاعیه‌های مهم و فوری در مواقع ضروری استفاده کنید و همچنین نباید برند سازمانی یا شخصی خود را با ارسال جوک و محتوای بی‌ارزش خراب کنید.

این پژوهشگر رسانه با تأکید بر داشتن سبک و لحن بیان برای تولید محتوا در تلگرام اضافه کرد: برای آغاز کار خود ابتدا محتوایی تولید کنید و سپس به‌دنبال دعوت کردن از افراد باشید. اصلاً اعضا و فالوور فیک نخرید چون اگر برای مثال 10 تا 20 هزار فالوور داشته باشید اما پست‌های شما لایک و کامنت کمی بگیرد مشخص می‌شود که فالوور خریده‌اید که به اعتبار سازمان و شما لطمه می‌زند. مقایسه تعداد دنبال‌کنندگان برند و سازمان تخصصی با اینفلوئنسرها و انتشار هر محتوایی از سوی یک برند و سازمان بسیار اشتباه است.

افتاده با تأکید بر استفاده از هشتگ برای دسته‌بندی محتوا در تلگرام گفت: کانال‌های تأثیرگذار تلگرام را بشناسید. لینک‌ها را قبل از قرار دادن در کانال خود در سایت bitly کوتاه کنید و آدرس کانال را در پایین هر پست قرار دهید. حتماً در تلگرام برای زیباتر کردن متن و انتقال احساس به مخاطب از ایموجی‌ها استفاده کنید. محتوای خود را به‌همراه عکس‌های مربع و باکیفیت منتشر کنید و قانون کپی‌رایت را هم رعایت کنید. همچنین در کانال سازمانی به‌راحتی به ‌هیچ‌کس دسترسی ادمین کامل ندهید چون ممکن است اتفاقات ناگواری به همراه داشته باشد.

وی درج توضیح برای معرفی کانال و تعریف ادمین، ایجاد کانال‌های سازمانی با استفاده از یک شماره حقوقی و نه شماره شخصی افراد، درج نظرسنجی در کانال، بولد کردن نکات مهم در متن‌ها، پین کردن گروه‌ها و افراد مهم در تلگرام، استفاده از عکس‌های باکیفیت و در نظر گرفتن تخفیف‌های خاص برای مخاطبان کانال و گروه را نیز از دیگر نکات تولید محتوا در تلگرام دانست.

نکات تولید محتوا در اینستاگرام

افتاده درباره مهارت‌های تولید محتوا در اینستاگرام بیان کرد: برای تبدیل اکانت شخصی به اکانت تجاری باید در فیس‌بوک اکانت داشته باشید. البته قرار نیست همه اکانت شخصی خود را به اکانت تجاری تبدیل کنند و تنها اگر چهره‌ شناخته‌شده‌ای هستید و فالوور زیادی دارید می‌توانید این کار را انجام دهید. با تبدیل شدن به اکانت تجاری امکاناتی مانند اضافه شدن شماره تلفن و امکان تماس مستقیم از اینستاگرام، اضافه کردن آدرس وب‌سایت و ایمیل و لوکیشن می‌گیرد و همچنین اینستاگرام اطلاعات تحلیلی درباره دنبال‌کنندگان به شما ارائه می‌دهد که می‌توانید برای تولید محتوای متناسب با سلیقه مخاطب از آن بهره ببرید.

مدرس این وبینار با بیان اینکه حتماً نباید با موبایل در اینستاگرام تولید محتوا کرد، ادامه داد: می‌توانید شبیه‌ساز اندروید را روی سیستم خود نصب کنید و یا محتوای خود را روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر تولید کرده و سپس به موبایل منتقل کنید. همچنین تلاش کنید برای برند خود هشتگ اختصاصی ایجاد و استفاده کنید، از عکس‌های موبایلی استفاده نکنید و حتماً با دوربین حرفه‌ای عکاسی کنید و عکس‌هایی با ابعاد مربع در اینستاگرام قرار دهید.

افتاده تصریح کرد: در اینستاگرام باید سبک خاص محتوایی و متفاوت با سایر صفحات داشته باشید تا متمایز باشید و در اینستاگرام دیده شوید. از هشتگ زیاد و غیرمرتبط استفاده نکنید و بسته به مطلب خود از هشتگ‌های مرتبط فارسی و انگلیسی استفاده کنید. برای تبلیغ پیج خود توسط اینفلوئنسرها و کاربران فعال یک متن مشخص به آنها ندهید تا منتشر کنند بلکه بخواهید با سبک خودشان درباره صفحه شما صحبت کنند.

در توئیتر واقعی باشید

وی استفاده از نام و نام خانوادگی واقعی، نوشتن بیوگرافی مختصر و مفید، کامل کردن اطلاعات پروفایل، ذکر منبع مطالب، جست‌وجوی هشتگ‌های مرتبط، صرف کردن حداقل 10 دقیقه در روز برای اکانت توئیتر، عدم درج هشتگ نامرتبط و اضافه، دنبال کردن کاربرانی که حوزه کاری‌شان با حوزه شما یکسان است، باز کردن دایرکت برای همه، معرفی اکانت شما توسط سایر دوستان، منشن کردن چهره‌های مشهور در بحث‌های مرتبط، پرهیز از بحث‌های بی‌مورد و شناسایی بازار هدف را برخی نکات مهم در تولید محتوا در توئیتر دانست.

نویسنده کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی با بیان اینکه هر اتفاقی در دنیا ابتدا در توئیتر منتشر می‌شود، افزود: مفهوم هشتگ برای نخستین بار در توئیتر شکل گرفت و به سایر شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا کرد. از توئیتر برای ترویج نتایج تحقیقات خود استفاده کنید و درباره کارهای خود بازخورد بگیرید و به دیگران هم بازخورد بدهید. همچنین از آخرین اخبار اطلاع کسب کنید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید و با توئیت و ریتوئیت محتوای خود را به دست افراد بیشتری برسانید.

مهارت تولید محتوا در لینکدین

افتاده با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از ایرانیان در لینکدین اکانت ندارند، گفت: در حالی که لینکدین بهترین بستر برای جست‌وجوی شغل یا نیروی انسانی متخصص است و نکته مهم این است که پروفایل شما کامل باشد. درج رزومه آنلاین، توسعه برند شخصی یا سازمانی، توسعه فرهنگ و منابع انسانی سازمانی، ایجاد شبکه انسانی حرفه‌ای، بازاریابی و فروش نیز از جمله مزایای لینکدین است.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ فعالیت در لینکدین را بیاموزید، افزود: گمان نکنید می‌توانید محتوای زرد سایر شبکه‌های اجتماعی را در لینکدین هم قرار دهید، بلکه باید درباره شغل و تخصص خود صحبت کنید و در این فضا باید جدی باشید. ایجاد پروفایل حرفه‌ای، ماندن در ارتباط با همکاران و دوستان، جست‌وجوی فرصت‌ها و یافتن متخصصان و پرسیدن سوالات مربوط به شغل خود چهار عمل اصلی در لینکدین است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.3.0
    V5.7.3.0