• ساعت : ۱۰:۴۵:۵۸
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۱/۱۶ 
  • کد خبر : ۶۹۹۱
با تمرین آگاهانه به مهارت برسید
وبینار آموزشی تربیت کودک به همراه تحلیل روانشناسی فیلم "با استعداد" به همت دفتر تخصصی سینما و خانه کودک وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در برنامه سینما گپ برگزار شد.

در خلاصه فیلم آمده است که"فرانک" مرد مجردی است که به تنهایی خواهرزاده باهوشش "مری" را بزرگ می کند، فرانک طوری برنامه ریزی کرده که مری تحصیلات عادی داشته باشد، اما وقتی این دختر هفت ساله توانایی حل مسائل ریاضی پیشرفته را نشان می دهد، توجه مادربزرگش را جلب می کند که معتقد است این دختر باید تحت آموزش خاص قرار بگیرد و این دو وارد دعوای سرپرستی می شوند.
یک روانشناس کودک در این وبینار گفت: فرانک در این فیلم کودکی آسیب پذیری داشته است و کشمکش او در دادگاه به مادرش بر سر حضانت خواهرزاده اش، دلالت بر این موضوع داشت، با این حال از استاندارد فرزند پروری بالایی برخوردار است.
رایحه صنعتگر با بیان اینکه همه ما با درد بزرگ شده ایم اما مهم این است که در پایان سفر دنیا چه خروجی را ثبت می کنیم، تصریح کرد: کسانی که کودکی آسیب دیده ای داشته اند، می توانند والد سالمی باشند و نباید تصور کنیم چون خودمان کودکی خوبی نداشته ایم، نمی توانیم والد خوبی باشیم.
وی با اشاره به صحنه ای از فیلم که دایی کودک واقعیت پدرش را به او می گوید، اظهار داشت: واقعیت را باید در اندازه هوش و درک آن ها به کودکان گفت، حتی اگر در احساسات با چالش مواجه شوند، در واقع باید برای این چالش راه حل داشت.
به گفته این بازی درمانگر، والدین باید هر لحظه به این فکر کنند که بهترین کار در آن لحظه چیست و از ترس اتفاقات بعدی، موقعیت حال را از دست ندهند.
صنعتگر افزود: واقعیات را باید متناسب با سن کودکان بگوییم، زیرا یک بزرگسال سالم از چالش ها نمی ترسد، بلکه به دنبال راه حل ها می رود.
این روانشناس کودک بیان داشت: والدین با در نظر گرفتن نیازهای کودکان، باید نیاز آنها را فراهم کرده و عقب بایستند و مشاهده کنند که کودک با آن ها ارتباط می گیرد.
وی با اشاره به کودک باهوش فیلم و مشکلاتی که با آن مواجه می شود، افزود: متاسفانه در محیط غیر انسانی هوش غرق شده ایم و برخی متخصصان نیز نسخه اشتباه می پیچند.
صنعتگر در ادامه با اشاره به خصوصیات یادگیری در افراد ادامه داد: هوش، استعداد، توانمندی و مهارت و علاقه چهار مقوله مهمی هستند که در یادگیری افراد نقش و سهم متفاوتی دارند.
به گفته وی،  مغز و بدن بالاترین انطباق را دارند، از این رو یادگیری در بازه های سنی، 6، 12 و 18 سال بیشتر از سایر سنین است.
این بازی درمانگر با اشاره به کتاب قله که رونمایی از تحقیقات جدید است، بیان کرد: بر اساس مطالعات این کتاب، روی افراد میانسال و مسن تحقیق کرده اند که چگونه بر پایه تمرین آگاهانه، مهارتی را که می خواهند، به دست می آورند.
صنعتگر با بیان اینکه تمرین آگاهانه و با چالش نقش مهمی در یادگیری ایفا می کند، اظهار کرد: اگر مدتی تمرین می کنید و پیشرفتی ندارید، یعنی تمرین آگاهانه نیست، در حالی که تمرین باید چالش داشته باشد، همچنین مغز شما نیاز به بازخورد دارد.
دانشجوی دکترای مشاوره طرحواره درمانگر نیز با اشاره به فیلم "با استعداد" گفت: فیلم ما را بر سر این دوراهی زندگی فدای دانستن یا دانستن فدای زندگی می اندازد.
حمیدرضا محمودی نژاد با بیان اینکه فیلم با احساسات ما کار دارد، بیان داشت: کودکان باهوش رشد همگونی ندارند، برخی آن ها را وسواسی می دانند، برخی دیگر می گویند پیش فعال هستند و برخی حاضر جوابی آن ها را به حساب اختلالات می گذارند، از این رو ضروری است کسانی که می خواهند با کودکان باهوش کار کنند، باید نوع تیزهوشی آن ها را مشخص کنند.
وی ادامه داد: همه کودکان قرار نیست در آینده شغل یکسانی داشته باشند و الزاما تیزهوشی باعث نمی شود که والدین یا شهروندان خوبی به وجود بیایند.
به گفته محمودی نژاد، اگر تجربیات افراد متفاوت باشد و تجربیات ارزشمندی در نقاط عطف به دست آورده باشند، باید واکنش مناسب با موقعیتی انجام بدهند.
وی با بیان اینکه حافظه کوتاه مدت 9 عدد را در خود نگه می دارد، بیان داشت: با سیستم تمرین آگاهانه یک نفر به مهارتی رسیده که 40 عدد بی ربط را در حافظه خود نگه دارد، اما بعدها فرد دیگری توانست به 80 عدد برسد و این رکورد را در گینس ثبت کند.
محمودی نژاد خاطرنشان کرد: علت اینکه یک اتفاقی می افتد و رکوردها از بین می روند این است که برخی افراد دچار چالش می شوند که رکوردهای ثبت شده را بشکنند لذا با تمرین آگاهانه به این موقعیت می رسند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.3.0
    V5.7.3.0