پنج‌شنبه, 9 بهمن 1399
  • ساعت : ۱۲:۳۶:۱۸
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۰/۰۹ 
  • کد خبر : ۶۸۹۶
مردودِ كرونا
اغلب رسانه های جهان در پوشش رسانه ای که به شیوع بیماری های اپیدمیک نظیر کرونا اختصاص می دهند اشتباهات زیادی را مرتکب شدند ولی این اشتباهات تعارض اطلاعات و یا اطلاع رسانی دیرهنگام نبود بلکه آن ها از همان ابتدا بازتابی از هیجانات و احساسات عمومی را اطلاع رسانی کردند.

اکنون رسانه‌های خبری دنیا از اطلاعات مربوط به ویروس کرونا اشباع شده‌اند، خوانش انبوه این اخبار به اندازه‌ای است که شاید حساسیت و آستانه تحمل مخاطبان را تضعیف کند همچنین ویروس کرونا در مقایسه با بیماری های گذشته نظیر ابولا، پوشش رسانه ای گسترده تری را به خود اختصاص داده است. بر اساس نتایج پژوهشی که توسط "نشریه تایم" انجام شده، در نخستین ماه از شیوع ویروس کرونا در مورد این ویروس 23 برابر بیشتر از دوره زمانی مشابه در دوره شیوع ویروس ابولا، مقاله و مطلب منتشر شده است.

کرونا در ایران هم با برخوردهای متفاوتی از سوی مردم روبرو شد، به این خاطر که عملکرد رسانه ها چندان قوی نبود فضای مجازی محل جولان رسانه های غیررسمی و منتشرکننده اخبار جعلی  و همین موضوع منجر به ایجاد برخی باورهای خاص و  بی اعتمادی به مراجع رسمی شد.

اینبار هم عملکرد این رسانه ها در خصوص بحران کرونا هم همچون بحران‌های گذشته بود و همان اشکالات و اشتباهاتی که در آن زمان مرتکب شدند ادامه دادند. در بحران‌هایی مثل زلزله و سیل، اطلاع‌رسانی رسانه‌های رسمی انفعالی و تاخیری بود. این‌بار هم فضای مجازی در اطلاع‌رسانی موضوع کرونا زودتر از رسانه‌های رسمی حساس می‌شود و مطالبه می‌کند و در این مطالبه‌گری نمایندگی نیازهای مردم، اقدام به موقع و زودهنگام، حساس کردن مردم، اطلاع‌رسانی، آموزش و آرایش جدید رسانه‌ای برای مقابله با بحرانی را با ابعاد بسیار وسیع‌تر برعهده داشتند.

رسانه های رسمی کشور در مورد مسائل مختلفی مردم را دچار تعارض کردند مثلا در مورد قرنطینه و آمار مبتلایان و فوتی های کرونا تردید و ابهام زیادی ایجاد کردند. این تعارضات مسئولان و رسانه‌ها در رفتار و اظهارات، سبب شد تا مردم از همان ابتدا بحران را جدی نگیرند.

در حال حاضر و با توجه به اینکه معلوم نیست کرونا تا چه زمانی مهمان ناخوانده مردم است این رسانه ها امیدهای کاذبی را القا می کنند. همین تزریق امید واهی به مردم باعث می شود آن ها ماجرا را جدی نگیرند و از آن نترسند.  جاذبه ترس تئوری و نظریه ای است که باید از آن استفاده شود ولی ترس و امید کاذب هم نباید باشد.

در آینده، عملکرد روزمره رسانه‌ها متاثر از پیامدهای کووید۱۹ خواهد بود و دامنه این تاثیر، نه‌ تنها محتوای رسانه‌ها، بلکه توزیع خبر، الگوهای بازرگانی و حتی مدیریت نیروی انسانی را در بر می گیرد.

در روزهایی که  تلخی وجود این ویروس مردم را با چالش های زیادی روبرو کرد، رسانه های رسمی کشور در کنار مردم نبودند. در صورتی که مردم در دوره بحران به رسانه‌ها احتیاج دارند و این بحران هم به قدری بزرگ است و ابعاد و پیچیدگی‌های مختلفی دارد که ضروری است همه ظرفیت‌های رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای به کار گرفته شوند. اینکه این رسانه ها در این شرایط حساس مردم را تنها گذاشتند، کاری غیرمسئولانه بود و این موضوع باعث شد این احساس در مردم نهادینه شود که چه در دوران کرونا و چه پسا کرونا امیدی به رسانه های رسمی کشور نیست.

آلاء توحیدی، دبیر تحریریه

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    5.7.3.0
    V5.7.3.0