پنج‌شنبه, 9 بهمن 1399
  • ساعت : ۱۲:۳۱:۴۴
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۰/۰۹ 
  • کد خبر : ۶۸۹۵
بازار كروناییسم
بر کسی پوشیده نیست که این روزها حیات و ممات شغل ها در دستان تیم بازاریابی و فروش آن است در صورتی که فرصت های پیش رو از دست برود دیگر نمی توان آن ها را خلق کرد و اگر کارآفرینان و بازاریان دیر به فکر بیفتند شاید منجر به ورشکت شدن آن ها هم بشود.

خانه جوان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برای نشان دادن اهمیت این موضوع در روزهای کرونایی وبینار آموزشی تخصصی نکات طلایی برای بازاریابی با حضور مجید اوقانیان را برگزار کرد و در آن  وضعیت بازارهای جهانی و بازار اصفهان در زمان شیوع کرونا بررسی شد.

 این روزها در امتداد پدیده کرونا ، اوضاع بازار اصفهان نیز به عنوان بخشی از بازار ایرانی و جهانی ، دستخوش تغییرات چشمگیری شده است.

این دگرگونی که برآیندی از جدیدترین رفتار و سبک زندگی مصرف کنندگان اصفهانی می باشد ، برخی بازارهای محلی را داغ کرده و بعضی از کسب و کارها را دچار رکود و سردی مضاعف نموده است.

در اصفهان ، بازار مصرفی سرویس های درمانی ، محصولات بهداشتی ، تجهیزات و خدمات پزشکی ، کالاهای سلامت محور و طب سنتی بسیار پر رونق شده است.

همنوا با این تحول ، میل و ذائقه مصرف کنندگان نهایی به مواد غذایی بسته بندی شده و دارای برند خوشنام ، بیشتر از مواد غذایی فله ای و محصولات عمده ای سنتی و بی نام شده است.

عادت به تماشای محتواهای صوتی تصویری در فصل پایدار بیماری جهانی کرونا ، صنعت سینمای خانگی در گروه های سنی مختلف را شکوفا کرده است.

همه مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری ، تفریح و ورزش تقریبا راکد شده و ترجیح بیشتر شهروندان اصفهانی و مسافران بیشتر به خودداری از دریافت این خدمات حکایت دارد. به ویژه کاهش تعداد توریست های هموطن و خارجی به اصفهان ، اقتصاد گردشگری نصف جهان را با چالش جدی مواجه کرده است.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده ، میزان دریافت سرویس های مجازی و تلفنی و نیز خرید از فروشگاههای اینترنتی در اصفهان نسبت به قبل از کرونا ، رشد چندین برابری کرده است.

تعداد مراجعات خریداران به فروشگاههای پوشاک فصل به شدت کاهش یافته است تا حدی که بسیاری از مشاغل مستقیم و غیرمستقیم این حوزه در کنار بقیه کسب و کارهای که ذکر شد ، در آستانه ورشکستگی قرار دارد.

در مجموع می توان نتیجه گرفت به جز کسب و کارهایی که بصورت بنیادین دچار بحران فعالیت شدهاند، کرونا برای کسب و کارهایی که قبل از فراگیری این ویروس ، در فضای مجازی نیز فعالیت داشتند ، توفیقات بیشتری نسبت به بقیه مشاغل بدون ارتباطات مجازی ایجاد نمود.

جالب تر اینکه تاکسی های اینترنتی علیرغم بکارگیری فناوری شبکه مجازی ، بدلیل افزایش نرخ بنزین و نیز کاهش استقبال مسافرت های درون شهری در عصر کرونا و نیز کاهش توان خرید مردم و افت شدید در استفاده از این خدمت ، در عمل برندهای مشهور این رسته به بحران های پیچیده تری مبتلا گردیده اند.

تارنماها ، رسانه های مجازی و پیام رسان های محبوب در دوران کرونا گل کاشتند و بیش از هر کسب و کار دیگری دچار رشد مضاعف شدند و رکوردهای تاریخی زدند.

فریلنسرها و دیجیتال مارکترها ، این روزها سوار بر موج کوید نوزده در بازار اصفهان شده‌اند تا چابک ترین کسب و کارها را تجربه کنند و مفهوم دورکاری و فعالیت های کسب و کار اینترنتی را مفهوم جدیدتری ببخشند.

از شروع کرونا تاکنون به جرات می توان گفت اهمیت فعالیت و اتکا به فضاهای مبتنی بر اینترنت ، بسیار زیاد شده و تقریبا بیشتر سازمان های تولیدی ، توزیعی ، صنعتی و خدماتی یا در محیط مجازی ، فعالیت خود را گسترده کرده اند و یا اقدام به شروع فعالیت جدی در شبکه جهانی ارتباطات مجازی نموده اند.

حالا ماییم و دنیای کرونایی که بیش از گذشته ، همه را به نوعی درگیر کرده است . از جنین هایی که در دل بحران جامعه میکروبی متولد می شوند و نوزادان و نیز کودکان نوپا بگیریم تا نوجوانان و جوانان و نیز میانسالان و سالخوردگان ، همه و همه در جامعه آسیب پذیر اصفهان کرونازده ، با تنش و ناآرامی مواجهیم که تبدیل به بخشی از زندگی ما شده است.

این فضای ذهنی و محیطی برای برخی شهروندان کابوس وحشت آوری است که زندگی آنها را چنان فلج کرده که به وسواس و زیاده روی در مراعات و مراقبت روی آورده اند ، اما در وجه مقابل متاسفانه هنوز هم داریم همشهریانی که از روی غفلت و ناپرهیزی بزودی در کام شبح کرونا فرو می روند و جامعه پیرامون خویش را درگیرتر از قبل می نمایند.

بی تعارف بگویم که رکود کرونا با تحریم های خارجی و تورم ناشی از خودتحریم هایی داخلی چنان آمیخته گردیده که قدرت و اراده حرکت را از خیلی کسب و کارهای کوچک گرفته و بسیاری از کارآفرینان به جای رشد ، فقط به بقا فکر می کنند و به هر دری می زنند که پرچم برند خود را برافراشته نگه دارند ، با این اعتقاد که چیزی برای از دست دادن ندارند و به آخر خط رسیده اند.

به نظر نگارنده این یادداشت ، کرونا آمد تا داستان کسب و کارهای سنتی را یکسره کند و تمرینی باشد برای فعالیت های شبکه ای و نیز تجربه ای برای بکارگیری ابزارهای مبتنی بر اینترنت ، دریغ از اینکه خیلی از کارآفرینان ما سال هاست که کرونا داشتند و نمی دانستند که نمی دانند.

مقداد صرامی، استراتژیست برند و مشاور توسعه بازار

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    5.7.3.0
    V5.7.3.0