پنج‌شنبه, 9 بهمن 1399
  • ساعت : ۱۲:۱۷:۲۱
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۰/۰۹ 
  • کد خبر : ۶۸۸۹
هیچ خبری نیست
با شیوع کرونا و ایجاد بحران در جوامع آنچه بیش از پیش نقش ارتباطات و اطلاعات را پررنگ تر می کند، اهمیت اطلاع رسانی حداکثری و تمرکز بر نیازها در مواقع خطر و بحران است.

این روزها با حضور بیشتر شهروندان در خانه ها بیش از هر زمانی دیگری نیاز به دریافت اطلاعات مستند و دقیق از سوی رسانه‌ها احساس می شود و رسانه‌های فعال در فضای مجازی در روزهای بحران کرونا،  بهتر از هر زمان دیگری می توانند در خدمت اطلاع رسانی و پر کردن غنی اوقات خانگی خانواده ها باشند. شاید قبلا افراد با روزنامه نگاری موبایلی با این سبک قریب بودند اما حالا  نیاز به آن بیش از گذشته احساس می شود به همین منظور فرهنگسرای رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اواسط مردادماه اقدام به برگزاری کارگاه روزنامه نگاری موبایلی با حضور دکتر فائزه تقی پور نمود. کارگاهی که عنوان کرد این روزها رسانه های موبایلی حرف اول را می زنند.

در عصر صنعتي نخستين رسانه اي كه به طور روزانه با زندگي مردم ارتباط برقرار كرد، روزنامه بود و با پيشرفت صنعت چاپ توانست تا حدودي مخاطبان را به مطبوعات و خبر وابسته كند. راديو نيز ابتدا براي مقاصد جنگي به كار گرفته شد اما به مرور به عنوان رسانه جمعي در میان مردم جا باز كرد و تا سال ها اصلي ترين رسانه بود و همچنان از آن به عنوان رسانه گرم ياد مي شود. با آمدن تلويزيون و ماهواره ها، رسانه ها تأثير بيشتري بر فرهنگ و زندگي مردم گذاشتند. امروزه تلفن هاي هوشمند كه راحتي و هميشه و همه جا در دسترس بودنشان، تمام رسانه ها اعم از مكتوب و غيرمكتوب را درون خود جا داده، در عصر رسانه باعث يكى از اعتيادهاي رفتاري مردم جهان شده است. جالب است بدانيد طراحي اوليه اينترنت نيز براي كاربرد نظامي در ارتش امريكا و سازمان سيا بود و فراگيري امروزش را مديون كساني است كه از اين موضوع اطلاع ندارند.

شايد از مهمترين رخدادهاي ارتباطي سال هاي اخير، تغيير مسير حركت و محل حضور مخاطب برای دنبال کردن اخبار و رسانه است. همین سبب شده توليد كننده هاي رسانه اي از روزنامه نگاران تا برنامه سازان نيز به مسير تازه و جذاب شبكه هاي اينترنتي كوچ كنند.در گذشته مردم حداقل يك شبانه روز بايد صبر مي كردند تا روزنامه صبح چاپ شود و از اخبار مطلع شوند و به همين قدر آرامش مردم بيشتر بود و كمتر عمرشان در خبرها و تيترها از دست مي رفت.در حالی که امروز هر لحظه مردم امکان پیگیری خبر را دارند یا حتی خودشان بر سر بارگذاری خبر تازه رقابت می کنند!

اينكه تكنولوژي تا همين فردا، بله تكرار مى كنم همين فردا نه سال و حتي ماه هاي آينده ما را به كدام سمت ببرد، نمي دانم؛ اما آنچه مي نويسم مربوط به رسانه اي است كه امروز از طریق اینترنت راحت در دسترس و در سبک زندگی تا اخبار و حتی حال و احوال ما اثرگذار است. حالا ديگر فرزندانمان هم در هر سني كه مشغول آموزش اند از پيش دبستاني تا دانشگاه، خانواده شان بخواهند يا نخواهند اين ابزار رسانه اي هوشمند را در اختيار دارند.

در شرايط جديد كه دنيا با ويروس كرونا درگير است، بیشتر از قبل مردم وابستگي به اطلاعات رسانه هاي جمعي دارند كه از شخصي به شخص ديگر و از فرهنگي به فرهنگ ديگر متفاوت است. اين وابستگي به خاطر وجود دو نياز است :

١- نياز به دانستن اطلاعات( بهداشت اطلاعات)

٢- نياز به ندانستن و گريز از واقعيات( سرگرمي و اوقات فراغت)

در هر دو وابستگي رسانه هاي موبايلي فارغ از كيفيت، حرف اول را مي زنند. مى توان گفت امروز اكثر مخاطبان رسانه از طريق رسانه هاي موبايلي نياز خود را برآورده مى كنند و همين سبب شده روزنامه نگاران و منابع خبري رسمي بيشتر نقش پاسخگو و بر خورد منفعلانه با این فضا داشته باشند تا برخورد فعال و پيش برنده؛ چرا كه بايد در پاسخ به مطالب كذب و غيرواقع و یا اتفاقات منتشر شده در این فضا كه آسان و سريع در دسترس مردم است، پاسخ دهند. اگر چه در اين سال ها روزنامه ها و ساير رسانه هاي رسمي و دولتی خودشان را در این حوزه همگام كرده اند اما نياز امروز عبارت است از :

- آموزش روش های جدید برای توليد و ارائه محتوای هماهنگ با نياز مخاطب و تكنولوژي و فرم روز

- تربیت نیروی فعال و اثرگذار در حوزه رسانه های جدید(افسران جنگ نرم)

- سياست هاي درست در جهت استفاده از امكانات فضاي مجازي و رسانه هاي در دسترس مردم5

- تجهيز بستر اینترنت كشور بر پايه نياز و رشد مخاطب

- سرعت در ايجاد پلتفرم هاي داخلي با كيفيت نمونه هاي مشابه و حتي رو به جلو و بهتر

شايد مورد آخر خنده دار به نظر آيد ولي واقعيت اين است كه كشور ما دانشمندان و استعدادهايي دارد كه اگر مديريت صحيح، بستر را برايشان فراهم كند، توسعه دانش و تولید در این زمینه وجود خواهد داشت.

به نظرتان روزي خواهد آمد كه خبري نباشد؟! و ما اینقدر تشنه اخبار فضای مجازی نباشیم.

آخرين بار در هجده آوريل هزار و نهصد و سي مجري اخبار بي بي سي بعد از سلام گفت : هيچ خبري نيست! و سپس پانزده دقيقه پيانو نواخته شد .

منصوره سادات مرتضوی، کارشناس رسانه

امتیاز :  ۴.۳۳ |  مجموع :  ۳

برچسب ها

    5.7.3.0
    V5.7.3.0