• ساعت : ۱۱:۱۷:۴۲
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۸/۲۴ 
  • کد خبر : ۵۷۵۳
چرا شعری بگوییم كه خریداری ندارد؟!
به گفته کارشناس شعر کودک و نوجوان باید به دنبال کشف مفاهیم عمیق در شعر و سرودن حرف های تازه و غیر تکراری در شعر بود.

کارگاه هفتم سلسله نشست های جشنواره شعر و داستان" شهر من" با موضوع همنشینی احساس و اندیشه در شعر کودک و نوجوان به همت اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.
غلامرضا بکتاش، مربی و کارشناس شعر مجله کیهان بچه ها در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: همیشه معتقدم نباید شعری نوشت و سرود که بدون فلسفه و فکر باشد زیرا معنا اهمیت زیادی دارد.
وی با مثالی از شعر بیوک ملکی تصریح کرد: هر چه شاعر از توصیف دورتر شود، به اندیشه نزدیک تر می شود، وظیفه شاعر را توصیف نمی دانیم زیرا بچه ها توصیف زیاد دوست ندارند، مگر اینکه توصیفی باشد که در کمک فکر و اندیشه باشد.
این کارشناس ادبی با بیان اینکه یک سوال همیشه بنیان یک شعر فلسفی است زیرا فلسفه چیزی جز سوال از خود و دیگران نیست، یادآور شد: مثلا این سوال که چرا درختان همیشه ایستاده اند و مقاومت می کنند؟ درختان چه غذایی می خورند، اگر کتفشان خارش پیدا کرد، چه کار می کنند؟ 
وی ادامه داد: می شود از فلسفه یک برش انسانی جدا کرد، هر چیزی که ارزش انسانی پیدا کند، به فلسفه نزدیک می شود. تقسیم بندی نوع شعر وظیفه شاعر نیست، بلکه وظیفه هنرمند یا شاعر خلق است و بعدها منتقدان نظر می دهند و کتاب های ما را بررسی می کنند.
بکتاش با اشاره به خصوصیات شناسایی یک شاعر، بیان داشت: عاطفه در شعر یک شاعر از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا درونیاتش را به وسیله شعر بروز می دهد.
وی با تاکید بر اینکه همواره سعی کردم چند لایه بنویسم، بیان داشت: سطح شعر مدنظر من نیست، بلکه عمق شعر اهمیت دارد، اینکه اسم مکاتب ادبی روی آن گذاشته شود، کار ما نیست و منتقدان باید این کار را انجام بدهند.
به گفته این شاعر کودک و نوجوان، ادبیات کودک ایران را نمی شود گفت نوپا زیرا تجربه زیادی دارد، از این رو در مرحله ای نیست که آزمون و خطا داشته باشد.
بکتاش خواندن کتاب های فلسفی و روانشناسی به ویژه روانشناسی کودک را به شاعران کودک و نوجوان توصیه کرد و گفت: بین کودکان افراد مختلفی وجود دارد که برخی شعر دوست دارند و برخی دیگر نه، به طور مثال من از شعر متنفر بودم و برخی معلم ها به این تنفر دامن زدند. یک بار در دوران ابتدایی، معلم گفت می خواهم فردا معنی شعر "میازار موری که دانه کش است" را از تو بپرسم. معنی شعر را نمی دانستم و شب پدرم دست مرا گرفت و به در خانه همسایه ها سر زدیم، یکی از همسایه ها پسر بزرگ تری از من داشت که گفت میازار موری که دانه کش است، یعنی مورچه را اذیت نکن، این اندیشیدن درباره مفهوم این شعر مرا به اندیشیدن درباره مسائل مختلف واداشت.
این کارشناس ادبی با بیان اینکه کودکان برداشت متفاوتی نسبت به شعر دارند، گفت: زمانی در شهری برای بچه ها شعر می خواندم و آن ها با وزن شعر پایکوبی می کردند اما در جلسه دیگری در نزدیک آن شهر، بچه ها روی تک تک کلمات فکر می کردند. وقتی شاعر می بیند، مخاطب تشنه فکر و اندیشه و یادگیری است، به دنبال بیان مفاهیم می رود و به عبارت دیگر شعر را باید برای مخاطب کودک و نوجوان، واو به واو توضیح داد و کالبدشکافی کرد.
بکتاش با بیان اینکه تجربه اندیشه ورزی برای کودکان از سن کم شروع می شود و در دوره نوجوانی بیشتر به چشم می آید، یادآور شد: باید به کودکان یاد داد هر شعری شعر نیست و کسی باید این کار را انجام دهد که تخصص این کار را داشته باشد نه اینکه آن ها را بیشتر سردرگم کنیم.
کارشناس مجله کیهان بچه ها ادامه داد: بچه ها وقتی شعر می گویند و آن ها را تشویق می کنیم، بین همین تشویق کردن باید نکته ای به آن ها یاد بدهیم.
وی با تاکید بر این نکته که با استفاده از احساس و تجربیات خودمان، عاطفه می آفرینیم و شعر بدون فلسفه نمی سراییم، متذکر شد: در اینستاگرام تمرین شعر می کنم زیرا معتقدم فضای مجازی جایی برای تمرین است.
وی حرف و مفهوم نو در شعر کودک را موضوع پراهمیتی عنوان کرد و گفت: برای چی حرفی بزنیم یا شعری بگوییم که خریداری ندارد، تکرار به چه دردی می خورد؟ البته مشکل این نیست که می خواهیم تکراری بنویسیم، بلکه بلد نیستیم فکر تازه تولید کنیم. 
این کارشناس ادبی با توصیه به اینکه با واژه ها بازی کنید، ترکیبات تازه کنار هم بگذارید زیرا با فکرهای تازه، شعرهای جدید ساخته می شود، اظهار کرد: زمانی فردی برای دماغ آدم برفی از هویج استفاده کرده و دیگران هم سال هاست این کار تکرار کرده اند، آیا نمی شود دماغ آدم برفی از چیزهای دیگر استفاده کرد. چرا از خودمان نپرسیده ایم چرا آدم برفی کچل نیست؟ چرا هیچ آدم برفی مانتو نمی پوشد؟ فکر جدید با طرح سوالات جدید و این گونه تولید می شود.
وی خاطرنشان کرد: ما کودک نیستیم بلکه برای کودکان می نویسیم و باید احساس رنج، شادی، فقر و نداری را به کودکان بچشانیم تا در پایان شعر، عمق تازه ای برای کودکان ایجاد شود.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.3.0
    V5.7.3.0