• Time : ۱۲:۱۱:۳۷
  • Date :
     ۱۳۹۹/۰۶/۰۶ 
  • News Code : ۵۵۲۵
شعر عاشورایی و مرز باریك كیفیت و مخاطب‌پسندی
یک شاعر و فعال فرهنگی با بیان درستی اینکه باید مفاهیم آیینی و عاشورایی را در قالب امروزی و مخاطب‌پسند ارائه کنیم، گفت: اما هر چه مقام و ساحت شخص بلندتر باشد پیش‌کش ما نیز باید فاخرتر باشد.

فرید صلواتی روزنامه نگار و برنامه ریز فرهنگی در ادامه گفت‌وگوهای زنده اینستاگرامی خود با اهالی فرهنگ و هنر میزبان گفت و شنودی مجازی با افشین علا شاعر، نویسنده و فعال فرهنگی بود.

صلواتی این گفت‌وگو را با پرسشی درباره دلایل افت کیفیت اشعار در برخی مداحی‌ها آغاز کرد. علا در پاسخ به این پرسش گفت: یکی از انتقادهای من به برخی برنامه‌های آیینی و ارزشی تلویزیون عدم تناسب محتوا و صحنه‌پردازی آنهاست در حالی که در رسانه‌های حرفه‌ای جهان این‌طور نیست و شخص در قابی بسیار معمولی پیام خود را به مخاطب منتقل می‌‌کند. در شعر آیینی نیز می‌خواهیم محتوا کاملاً اسلامی و شیعی باشد اما به آرایه‌ها و لوازم مدرنیته نیز آراسته باشد که درست نیست.

وی افزود: البته این امر ذاتاً خوب است و وظیفه داریم مفاهیم آیینی و عاشورایی را در قالب امروزی و مخاطب‌پسند ارائه کنیم اما به این معنا نیست که آن را به ابتذال بکشانیم.

علا با بیان اینکه متأسفانه هم سبک و قالب‌های برخی اشعار و مداحی‌ها تنزل پیدا کرده و هم مضامین و زبان اشعار سست شده است، گفت: در حالی که هر چه مقام و ساحت شخص بلندتر، پیشکش ما نیز باید فاخرتر باشد.

این شاعر و نویسنده ادامه داد: قرار نیست به هر قیمتی اشک مخاطبان را دربیاوریم و اگر مضمون رسا نیست نباید به کارهای دیگر متوسل شویم.

وی گفت: در ادبیات و شعر نیز دچار آرشیو ثابتی از مضامین آیینی و عاشورایی شده‌ایم و با مضمون نویی درباره اهل‌ بیت‌(ع) شعر نمی‌سراییم، در حالی که درباره ابعاد گوناگون زندگی هرکدام از اهل‌بیت(ع) می‌توان سال‌ها نوشت و سرود.

علا بیان کرد: متأسفانه رسانه‌ها و بسیاری از موسسات و نهادهای رسمی و غیررسمی که جشنواره و سوگواره برگزار می‌کنند به این امر دامن می‌زنند و آثار شاعران جوان به کلیشه‌‌هایی دچار می‌شود که به تقلید و تکرار می‌رسد.

این شاعر و نویسنده درباره استفاده از ریتم و قالب برخی ترانه‌های نامربوط در برخی مداحی‌ها تصریح کرد: این آسیب به جذب مخاطب به هر قیمت و تمرکز بر جوان‌پسندی برمی‌گردد، در حالی که قرار نیست ذائقه هر نسلی معیارهای جدید برای شعر و ادبیات تعیین کند و صاحبان اندیشه، نویسندگان و هنرمندان هستند که باید برای نسل‌های گوناگون ذائقه ایجاد کنند.

علا با بیان اینکه نسل‌های متمادی با اشعار فاخر، تغزیه و روضه‌خوانی‌های فاخر به وجد آمده، گریسته‌ و پیام گرفته‌اند اظهار داشت: قرار نیست در عصر مدرنیته تمام قواعد را به‌هم بریزیم و برای جذب مخاطب هر رفتار ناموزون و ناهنجاری را وارد حوزه ادبیات کنیم.

وی افزود: افراد شاخصی از فرهنگ‌ها و ملل گوناگون امام حسین(ع) را الگوی خود دانسته‌اند. شاید شخصیتی مانند سیمین بهبهانی در روزگار ما جزو دگراندیشان محسوب می‌شد اما این بهانه‌ای برای انکار سلیقه‌های هم‌سو با انقلاب و اسلام نبود، به طوری که او به گفته خودش بدون وضو دست به قلم نمی‌برد و بدون بردن نام خدا شعر نمی‌سرود. سیمین بهبهانی مصداق بارز رواداری بود در حالی که برخی روشنفکران چنین رویه‌ای نداشتند.

این شاعر و فعال فرهنگی ادامه داد: سیمین بهبهانی پیش از انقلاب و در مصاحبه‌ای با مجله فیگارو فرانسه سمبل زندگی خود را امام حسین(ع) ذکر کرده است.

وی گفت: در دست‌نوشته‌ها و خاطرات روزانه نیما یوشیج به عنوان شاعری نوگرا نیز ردپای ارادت به پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) وجود دارد، اما امروزه می‌بینیم عده‌ای به بهانه روشنفکری مضامین سخیفی در آثار خود به‌کار می‌برند و به همین بهانه به شاعر و نویسنده آوانگارد نیز شهره می‌شوند.

در این بخش از گفت‌وگو فرید صلواتی به نقش برخی متولیان شعر، تاریخ‌نگاری، مداحی و سخننوری در افت مضامین اشعار عاشورایی و مداحی‌ها پرداخت. افشین علا در این خصوص و همچنین افت بخشی از محتوای کتب درسی در حوزه آموزه‌های دینی اضافه کرد: برخی دگرگونی‌ها و تصمیمات مقطعی و سلیقه‌ای درباره محتوای کتب درسی باعث شده این کتب وزن محتوایی گذشته را نداشته باشند و امیدوارم متولیان امر و مسئولان آموزش و پرورش چاره‌ای بیندیشند تا پایه فکری دانش‌آموزان از ابتدا درست شکل بگیرد.

وی تأکید کرد که حماسه عاشورا ترم فشرده‌ای از آموزه‌های گوناگون است که مضامین آن تمام‌شدنی نیست و می‌توان از این واقعه، آیین فتوت، جوانمردی، برادری، دوستی، وفا، عشق‌ورزی، اهمیت نماز و بسیاری دیگر از مضامین متعالی را آموخت.

Ratings Average :  ۰ |  Ratings Submitted :  ۰

Tags

    5.7.3.0
    V5.7.3.0