• ساعت : ۱۲:۴:۵۲
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۵/۱۵ 
  • کد خبر : ۵۴۶۴
ایجاز و نرم نویسی؛ شاه كلید روزنامه نگاری موبایلی است
فرهنگسرای رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به مناسبت روز خبرنگار کارگاه آنلاین «روزنامه نگاری موبایلی» را توسط فائزه تقی پور، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برگزار کرد.

فائزه تقی پور با تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: روزنامه نگاری موبایلی زیرمجموعه مهم روزنامه نگاری آنلاین محسوب می شود و هدف برگزاری این کارگاه ارائه مضامین نو با همراهی اصحاب رسانه است.
وی با توضیح روزنامه نگاری آنلاین به عنوان سرشاخه روزنامه نگاری موبایلی تصریح کرد: عده ای از اصحاب رسانه معتقدند با ورود تلفن های هوشمند، روزنامه نگاری از حیطه حرفه ای وارد دنیای شهروندی شد و توسعه شهروند خبرنگار را به همراه داشت.
این عضو هیات علمی دانشگاه روزنامه نگاری آنلاین را در انتقال خبر از طریق اینترنت تعریف کرد و افزود: گذشت زمان ثابت کرد که تجربیات شهروندی نمی تواند جایگزین دیدگاه های اصحاب رسانه شود؛ تکنولوژی به عنوان فرصتی جدید بستر اطلاع رسانی را در میان اهل فن بسط می دهد.
وی اضافه کرد: انتقال خبر در روزنامه نگاری آنلاین با دسترسی کاربران از طریق رایانه، تلفن هوشمند، تبلت، دستیار های دیجیتال شخصی انجام می شود.
تقی پور با تفکیک روزنامه نگاری الکترونیک، آنلاین و سایبر گفت: روزنامه نگاری های منتسب به صفحات PDF یا «الکترونیک» همان متون روزنامه چاپی است که بدون هیچ تغییری روی سایت قرار می گیرد و امکان جستجوی مفهومی خاص در آن وجود ندارد. این درحالی است که روزنامه نگاری «آنلاین»، محتویات خبری اعم از ( متن – عکس – صدا – تصویر ) روی اینترنت است که قابلیت جستجو برای کاربر وجود داردو اخبار جدید لحظه به لحظه ارائه می شود و متن تغییر می کند؛ روزنامه نگاری «سایبر» هم شکل پیشرفته روزنامه نگاری آنلاین سایبر است؛ با توجه به تفاوت های ماهوی این سه نوع روزنامه نگاری، از  این انواع روزنامه نگاری گاه به صورت یکسان و یا جایگزین هم یاد می شود.
این متخصص علوم ارتباطات و روزنامه نگاری با تاکید بر اینکه در روزنامه نگاری آنلاین مفهوم شهروند به شبکه وند تغییر کرده است، اظهار داشت: مخاطبان روزنامه نگاری نوین به جای اتصال به شهر به فضای مجازی متصل هستند و سرعت انتشار اخبار در این نوع روزنامه نگاری افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: ارتباط کاربر در روزنامه نگاری نوین نزدیک و بی واسطه است و موانع برقراری ارتباط به طور چشمگیر و معنادار کاهش یافته است.
تقی پور با اشاره به تعامل متقابل و دوسویه در روزنامه نگاری نوین گفت: اطلاع رسانی در این نوع روزنامه نگاری مانند شیوع ویروس کرونا تمام افراد جامعه را درگیر می کند چراکه تعامل کاربر و مخاطب در این نوع روزنامه نگاری به حداکثر می رسد.
وی فرامتنی بودن، که امکان ارتباط لینک ها را فراهم می کند از دیگر خصیصه های روزنامه نگاری آنلاین معرفی کرد و گفت: از طریق ابزار تلفن های هوشمند لینک اتصال کاربر به سایت و یا درون خبر میسر می شود.

*گونه شناسی روزنامه نگاری آنلاین
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گونه شناسی روزنامه نگاری آنلاین را تشریح کرد و گفت: ارتباطات مشارکتی بسته از سایت های خبری جریان اصلی، سایت های نمایه ای و مقوله ای، سایت های متا و تفسیری تا سایت های مشارکتی و مباحثه ای کاهش می یابد و به ارتباطات مشارکتی باز بدل می شود.
وی افزود: سایت های خبری جریان اصلی، عموماً مجموعه ای از محتوای ویراستاری شده است که حداقلی از ارتباط مشارکتی را عرضه می کنند و محتوای آن به صورت خاص برای وب تولید شده اند.
تقی پور سایت های نمایه ای و مقوله ای را مانند یک موتور جستجو یا پل ارتباطی تشبیه کرد و خاطرنشان کرد: این سایت ها خودشان کمتر محتوا تولید می کنند و بیشتر امکاناتی برای گفتگو یا مبادله اخبار، سر نخ ها و لینک هایی توسط عامه مردم عرضه می کنند.
وی سایت های متا و تفسیری را بر پایه دیدبانی تعریف کرد و گفت: محتوای این سایت ها توسط روزنامه نگاران مختلف تهیه می شود و اساساً موضوعات مختلفی را که در هر جایی روی اینترنت یافت می شود، مورد بحث قرار می دهند که از این نوع روزنامه نگاری با «فراروزنامه نگاری»یاد می شود.
این متخصص علوم ارتباطات سایت های مشارکتی و مباحثه را در مبادله عقاید، گزارشات و موضوعات مهم دانست و افزود: گونه ای وبلاگ گروهی است که در آن چندین نفر تجربیات شان را روی اینترنت با هم به بحث و گفتگو می گذارند.
وی با تاکید بر تغییر ارزشهای خبری در روزنامه نگاری نوین با تکیه بر کاربرمحور بودن بیان داشت: ارزشهای خبری در روزنامه نگاری آنلاین بر اساس شدت و آستانه ارزش، غیرمنتظره بودن، ارزشهای اجتماعی و فرهنگی، استمرار و تداوم، مجاورت فرهنگی یا ارتباط، فاصله زمانی، شفافیت و فقدان ابهام، هماهنگی، ترکیب دلالت دارد.
تقی پور با استناد به نظر سردبیر شیکاگو تربیون گفت: در روزنامه نگاری آنلاین نقش دروازه بانی خبر از خبرنگار و سردبیر به کاربران منتقل شده است.
وی افزود: در عرصه روزنامه نگاری آنلاین تفکیک خبرنگاری شهری از کشوری حائز اهمیت است و لازم است بین این دو نوع خبرنگاری تفکیک شود. آنچه که می تواند تغییر اساسی و حیاتی در موقعیت شهر ایجاد کند توجه به اخبار محلی و منطقه ای با تکیه بر خرده فرهنگ هاست.
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه اصحاب رسانه اطلاعات کافی از ادبیات شفافیت ندارند، گفت: لازم است تفاوت های آگاه بخشی، شفاف سازی و اطلاع رسانی به درستی تبیین شود.
وی در ادامه به قواعد جهانی آنلاین نویسی هم اشاره ای کرد و گفت: سبک های رایج خبرنویسی اعم از هرم وارونه در روزنامه نگاری آنلاین مطرح نیست و هر سایت علاوه بر شکل ظاهری از سه قسمت صفحه اصلی، مقوله ( موضوع )و شکل ارائه تشکیل شده است.
تقی پور با اشاره به اینکه روزنامه نگاران آنلاین به نوشتن در فضای وب مسلط هستند، اظهار داشت: در روزنامه نگاری موبایلی نمی توان با شیوه سنتی، گزارش و خبر طولانی نوشت و تکنیک های وب نویسی می تواند در تاثیرگذاری بر افکار کاربران موثر واقع شود.
وی افزود: توانایی فشرده سازی تصاویر و نوشته شاه کلیدهای روزنامه نگاری آنلاین است و لازم است فعالان این عرصه به این تکنیک ها مسلط باشند. آشنایی با نوشتن برای وب، تکنیک های وب نویسی، آشنایی با تصاویر وب، توانایی فشرده سازی تصاویر، آشنایی با نرم افزارها و زبان های برنامه نویسی، آشنایی با نرم افزار های جدید، آشنایی با شیوه های موثر جستجو وآشنایی با لینک دهی می تواند در روزنامه نگاری نوین مهم تلقی می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه یکی از اصول مهم در خبرنویسی نوین را قابلیت چانک کردن در روزنامه نگاری آنلاین که معادل فارسی هم ندارد، دانست و تصریح کرد: یک چانک می تواند تعریفی از یک ایده یا داستان، حکایت، ضرب المثل باشد؛ چانک حتی ممکن است تعریف یک کلمه باشد. تاریخ ها، زمان های مهم، اشخاص مهم همه می توانند به چانک تبدیل شوند.
وی تفاوت چانک را با لینک توضیح داد و افزود: لینک خواننده را به یک سایت یا وبلاگ دیگر ارجاع می دهد اما چانک تعریفی از همان مفهوم در سایت مبدا به خواننده ارائه می دهد؛ علاوه بر این که این تعریف جمع و جور تر بوده و با نیاز های خواننده با توجه به مطلب ارائه شده متناسب تر است و همخوانی بیشتری دارد.
تقی پور باز هم بر تعامل دوسویه با کاربر تاکید کرد و گفت: در روزنامه نگاری نوین نرم خبر جای سخت خبر را می گیرد و سبک های روایی و داستانی و استفاده از مولتی مدیاها به ویژه عکس به کمک متن می آیند.
وی افزود: لینک های درون متنی بایستی کوتاه و گویا باشند، بی دلیل استفاده نشود و رنگ لینک ها متمایز از متن باشد.

* تلگراف نقطه عطفی برای روزنامه نگاری محسوب می شد
این متخصص علوم ارتباطات با اشاره به اینکه تلگراف نخستین روزنامه نگاری از راه دور تلقی می شود، گفت: تلگراف نقطه عطفی برای روزنامه نگاری محسوب می شد و نخستین تکنولوژی بین المللی برای تسریع جریان خبر بود.
وی با اشاره به اینکه در دنیا از روزنامه نگاری موبایلی با عنوان «موجو» یاد می شود، تصریح کرد: یک گزارشگر موبایلی می تواند ویدئوی زنده را به شبکه بفرستد، مصاحبه ها را ازطریق موبایل خود ضبط کند و عکس را با دوربین موبایل بگیرد و پیام را از طریق صفحه کلید موبایل تنظیم و ارسال کند. آشنایی با نرم افزار های مختلف از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد.
تقی پور با اشاره به اینکه تاریخ روزنامه نگاری نشان می دهد که روزنامه نگاران به دو موضوع اصلی برای ارائه سریع خبر و گزارش توجه دارند، گفت: ابزار تلفن هوشمند قابلیت میل به سرعت و پیروزی آسان شدگی و عملی بودن را دارد.
وی افزود: خبرگزاری رویترز در لندن اولین سازمان رسانه ای بود که به طور رسمی از سال (2007) عده ای از روزنامه نگاران خود را مجهز به تلفن همراه و بسته اینترنتی کرد و شبکه های بی بی سی از پیشگامان روزنامه نگاری موبایلی در جهان رسانه هستند.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد اصفهان با بیان اینکه ازطریق «موجو» این امکان برای روزنامه نگاران فراهماست که ظرفیت گسترده جدیدی برای گزارشگری داشته باشند، تصریح کرد: سایت های خبری آنلاین بر اخبار فوری تمرکزدارند،زیرا تحقیقات نشان می دهند که این خبرها،بخصوص ویدئوی اولیه از رویدادهای خبری مهم ،مخاطب ساز است.
تقی پور با اشاره به ویژگی های تلفن های هوشمند گفت: امکانات خاص موبایل برای روزنامه نگاران شامل انتشار سریع محتوا، امکان نصب برنامه های کاربردی، مدیریت حجم کارها و برنامه ریزی، حفظ ارتباط با همکاران و مخاطبان و درجریان خبرهای ناگهانی قرار گرفتن ( نرم افزارهای خبری) خواهد بود.
وی استفاده از نرم افزار «کیو آی کی» را برای برنامه زنده تصویری زنده بخشی از روزنامه نگاری موبایلی معرفی کرد و اظهار داشت: این نرم افزار تصاویررا به صورت سه بعدی و با کیفیت بالا ضبط می کند و می تواند درحین تصویربرداری آنها را پخش یا بعدا این ویدئوها را درسایت های اجتماعی منتشرکند؛ همچنین امکان گفتگوی تصویری زنده با کاربران وجود دارد.
این متخصص علوم ارتباطات آینده روزنامه نگاری موبایلی را توضیح داد و تصریح کرد: استفاده بیشتر از محتوای تولید شده توسط مخاطب، نوآوری درجریان گردآوری خبر، مهارت های موجو محور، توجه به موضوعات جدید بعنوان ایده خبری، بهره گیری از ارتباطات موبایل محور به جای شبکه محور و هوشمندی ومعنایی محتوا خواهد بود.
وی با اشاره به شیوه نگارش در روزنامه نگاری موبایلی خاطرنشان کرد: در این نوع روزنامه نگاری تاکید بر کوتاه نویسی، ساده نویسی و استفاده از تیترهای یک خطی و فشرده است. در روزنامه نگاری موبایلی بر نرم نویسی و دقت در ایجاز نقل قول و انتخاب کلمات تاکید می شود.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.3.0
    V5.7.3.0