پنج‌شنبه, 11 آذر 1400
  • ساعت : ۱۱:۱۵:۳۲
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۸/۱۸ 
  • کد خبر : ۱۱۵۶۰
انیمیشن به روایت دیزنی
تاریخچه و فراز و فرودهای شرکت انیمیشن‌سازی دیزنی در نشستی با حضور پیام معنوی انیماتور اصفهانی بررسی شد.

دفتر تخصصی سینما وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و فیلم‌خانه حوزه هنری اصفهان در ادامه برگزاری برنامه‌های هفته انیمیشن، نشست «بررسی مکتب و تاریخچه شرکت دیزنی» را نیمه اول آبان ماه با حضور پیام معنوی مدرس دانشگاه و انیماتور تدارک برگزار کرد.

پیام معنوی در این نشست با بیان اینکه عملکرد دیزنی موافقان و مخالفان سرسختی دارد، اظهار داشت: نمی‌توان درباره دیزنی صحبت کرد و درباره انیمیشن سخن نگفت.

وی با بیان اینکه آشنایی بسیاری از افراد با انیمیشن به‌واسطه آثار دیزنی بوده، افزود: ظهور تکنولوژی در انقلاب صنعتی در اروپا شکل گرفت اما اتفاقات بزرگ‌تر در آمریکا رخ داد که یکی از آنها، انیمیشن بود. به دلیل درخواست زیاد برای ساخت انیمیشن تعداد زیادی طراح لازم بود و کمپانی‌های ساخت انیمیشن دست به دامن کارتونیست‌ها شدند. بر همین اساس واژه کارتون به‌اندازه‌ای فراگیر شد که هم‌اکنون نیز تمایز میان واژه‌های کارتون و انیمیشن مشکل است.

این انیماتور اصفهانی با بیان اینکه والت دیزنی در سال 1901 در شیکاگو به دنیا آمد، ادامه داد: دیزنی در 17 سالگی و در اواخر جنگ جهانی اول برای خدمت در ارتش راهی فرانسه شد اما به‌دلیل ضعف جسمانی اجازه شرکت در جنگ را نداشت و به‌عنوان راننده آمبولانس مشغول کار شد. او پشت آمبولانس یک شکلک نقاشی کرده بود و همه او را با این شکلک می‌شناختند. والت دیزنی پس از پایان جنگ در دفتری در کانزاس مشغول به کار می‌شود اما چون سردبیر مجله او را انسانی فاقد خلاقیت قوی و بی‌استعداد می‌دانست، او را اخراج کرد. دیزنی سپس در دفتری تبلیغاتی مشغول به‌کار شده و با فردی به نام اورکس آشنا می‌شود و شرکت لافوگرام را تأسیس می‌کند و بر اساس داستان‌هایی مانند سیندرلا، آلیس در سرزمین عجایب و گربه چکمه‌پوش انیمیشن‌هایی تلفیقی تولید می‌کند، اما در ادامه ورشکسته می‌شود چون در نبود توزیع‌کننده، آثار او با استقبال مواجه نمی‌شود.

به گفته معنوی، والت دیزنی سپس به‌عنوان کارگردان و دستیار کارگردان راهی هالیوود می‌شود اما تلاش‌های او بی‌نتیجه می‌ماند. سپس با خانم وینکلر که توزیع‌کننده بود آشنا می‌شود که نقطه عطفی برای فعالیت دیزنی شد. در آن زمان کاراکتر فلیکس گربه در آمریکا بسیار مشهور شده بود اما دیزنی چون تمایلی به پیرو بودن نداشت، شخصیت خرگوش بازیگوش را خلق کرد.

وی تصریح کرد: دیزنی برای ساخت این انیمیشن روزانه 16 تا 18 ساعت از کارمندان خود کار می‌کشید و این فشار کاری موجب نارضایتی کارکنان دیزنی شد چون حقوق ناچیزی هم دریافت می‌کردند. در این اوضاع خانم وینکلر با چارلز مینز ازدواج می‌کند و رئیس کمپانی توزیع‌کننده می‌شود و هنگامی که می‌بیند حقوق معنوی انیمیشن اسکار در قراردادها به‌نام کمپانی است و نه والت دیزنی، او را از شرکت خود اخراج می‌کند. دیزنی بدون پول، تیم و توزیع‌کننده به کالیفرنیا بازگشت و سپس ایده خلق کاراکتر یک موش بامزه به ذهن او می‌رسد که به پیشنهاد همسرش نام این شخصیت را «میکی» می‌گذارد.

این مدرس دانشگاه و انیماتور با اشاره به تولید انیمیشن میکی‌موس با تیمی هشت نفره بیان کرد: این در حالی بود که هیچ توزیع‌کننده‌ای زیر بار توزیع این اثر نمی‌رفت. پس از ساخت سه قسمت از میکی‌موس، تحولی در صنعت سینما به وجود آمد که آن هم تلفیق صدا و تصویر بود و دیزنی هم به دنبال یک سرمایه‌گذار برای پیاده کردن این تکنیک در انیمیشن‌های خود رفت و در نهایت با یافتن سرمایه‌گذار، دستگاهی برای این کار اختراع کرد و نخستین انیمیشن باصدا با نام «قطار بخار ویلی» تولید شد که برای بیننده‌ها بسیار جذاب بود.

معنوی با بیان اینکه این موفقیت برای دیزنی بلندپرواز کافی نبود، اضافه کرد: دیزنی «گل‌ها و درخت‌ها» نخستین انیمیشن رنگی جهان و سپس «سفیدبرفی و هفت کوتوله» نخستین انیمیشن بلند تاریخ سینما را ساخت، اما ساخت سفیدبرفی بیش از زمان تعیین‌شده و نزدیک به سه سال طول کشید و هزینه بیشتری برداشت به‌‌طوری‌که دیزنی تا مرز ورشکستگی رفت. سل‌انیمیشن تکنیکی بود که دیزنی خلق کرد و طراحی‌ها به‌جای کاغذ روی طلق کشیده می‌شد.

به گفته وی، انیمیشن‌های دیزنی بسیار باورپذیر بود و مرز میان واقعیت و خیال را شکست. آموزش بازیگری به انیماتورها از دیگر خلاقیت‌های او بود که تأثیر این کار را در کارتون سفیدبرفی می‌بینیم. 

این انیماتور با بیان اینکه دیزنی در تمام انیمیشن‌هایی که از 1937 تا 1942 ساخت یک تکنیک یا جلوه بصری جدید خلق کرد، اظهار داشت: دیزنی در «بامبی» و «دامبو» نقاشی را به کمال رساند و دنیای واقعی با حیوانات واقعی را به تصویر کشید، اما انتشار این دو اثر با جنگ جهانی دوم همزمان شد و دیزنی را به ورطه ورشکستگی کشاند و دیزنی مجبور شد به کارهای تبلیغاتی برای ارتش آمریکا رو بیاورد.

این مدرس دانشگاه و انیماتور با بیان اینکه فراهم کردن محیطی امن برای گردش خانواده‌ها یکی از رویاهای دیزنی بود، ادامه داد: دیزنی برای تحقق این رویا «دیزنی‌لند» را تأسیس کرد. پروژه دیزنی‌لند هم مانند ساخت سفیدبرفی دقیقه نودی انجام شد و یکی از بدترین افتتاحیه‌ها را داشت، اما جذابیت دیزنی‌لند موجب موفقیت آن شد.

معنوی با اشاره به اینکه والت دیزنی تا 61 سالگی بیش از هر شخصی در تاریخ سینما جایزه اسکار گرفت، گفت: او 59 بار نامزد اسکار شد و 26 جایزه گرفت. دیزنی در سال 1966 بر اثر سرطان ریه درگذشت و انتظار این بود که با مرگ او داستان دیزنی هم به پایان برسد اما برادرش «روی» کار شرکت را ادامه داد. به‌واسطه انیمیشن «کتاب جنگل» شخصی به نام ریچارد ویلیامز وارد شرکت دیزنی شد و یکی از پرفروش‌ترین آثار دیزنی را خلق کرد. روی دیزنی هم در سال 1971 درگذشت و سه نفر عهده‌دار هدایت دیزنی شدند و شرکت دوباره به ورشکستگی نزدیک شد اما «رابین هود»، «تیم نجات» و «روباه و سگ شکاری» سه اثری بود که دیزنی را دوباره سرپا کرد. از آن به بعد شرکت دیزنی برای ورود به شبکه‌های تلویزیونی خانگی و کابلی تلاش و خود اقدام به توزیع آثارش کرد.

به گفته وی، در ادامه دومین پارک تفریحی دیزنی‌لند هم تأسیس شد و کار به جایی رسید که 70 درصد درآمد شرکت دیزنی از این پارک‌ها بود. سپس «مایکل آیزنر» با برخی نقل و انتقالات و خرید و فروش‌ها دوباره دیزنی را به جایگاه بالایی رساند و آثاری مانند «دیو و دلبر»، «علاءالدین» و «شیرشاه» ساخته شد. شیرشاه با فروش 968 میلیون دلاری پرسودترین انیمیشن تاریخ جهان شد و این رکورد تا سال 2003 (در جست‌وجوی نمو) پا برجا ماند. جالب اینجاست که با توجه به تعداد بلیت‌های فروخته‌شده سفید برفی و هفت کوتوله همچنان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما است.

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.0.9.0
    V6.0.9.0