پنج‌شنبه, 11 آذر 1400
  • ساعت : ۱۱:۱۲:۴۲
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۸/۱۸ 
  • کد خبر : ۱۱۵۵۹
نمایش شرق به فاصله گذاری اشاره دارد
برنامه گفتانوش با محوریت آشنایی با نمایش در ‌شرق، کاربرد نمایش های سنتی در شرق در میزانسن های مدرن در تالار هنر برگزار شد.

سهیلا نجم در این برنامه گفت: از اینکه به اصفهان آمده‌ام و استقبال افراد را از این کلاس ها می‌بینم خوشحالم  و امیدوارم همچنان این کلاس ها ادامه پیدا کند. امروز تصورم این است که قبل از هرچیز باید به پرسپکتیو نمایش شرق توجه کنیم زیرا این موضوع یک اصل مهم است.

این بازیگر تئاتر و سینما تصریح کرد: ما در نمایش شرق با یک نمایش مطلق به اسم اجرا مواجه هستیم که همین موضوع نمایش شرق را متفاوت می‌کند. زمانی که به دوران رنسانس نزدیک شدیم نمایش ها به سمت طبیعت محوری رفت و بیشتر انسان ها بودند که اجراها را در دست می‌گرفتند.

وی با اشاره به اینکه پس از رنسانس دکور در نمایش تئاتر واضح تر و بیشتر به آن پرداخته شد افزود: ما در رنسانس شاهد اتفاقی مهم بودیم که این اتفاق پرسپکتیو بود که این کار یک انقلاب در حوزه تئاتر محسوب می‌شود و به نوعی اجتماع را مجذوب خود کرد.

وی افزود: زمانی که دنیا مجذوب پرسپکتیو شد، دکور صحنه بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفت و گاهی فیلمنامه ها نیز از روی دکور های صحنه نوشته می‌شد چراکه مردم علاقه و میل خاصی به واقعیت در صحنه داشتند که عشق به واقعیت سینما را بوجود آورد.

نجم اضافه کرد: با توجه به اینکه تئاتر به عنوان یک مرجع صحنه‌ای شناخته می‌شود وجود سینما رزومه تئاتر را پایان نداد و به نوعی این هنر زنده ماند اما برای بهبود این وضعیت همه به سمت و سوی نمایش شرق رفتند.

وی با اشاره به اینکه تئاتر شرقی یک فعالیت کاملا مستقل است ادامه داد: تئاتر شرقی اجرا محور و بازیگر محور است و به نوعی خود بازیگر خود دکور یک دکور است و آن را می‌سازد و با فعالیت های زیبای بدنی خود تخیل بیننده را فعال می‌کند. این نمایش به یک نظام هستی توجه می‌کند که این کار یک اقدام موفق در این زمینه بود.

این هنرمند اظهار داشت: بشر تئاتر را وارد میدان کرد تا واقعیت ها را بیان کند اما تئاتر شرقی با نگاهی متفاوت پا بر صحنه گذاشت. در این نمایش مانند اجراهای غربی طبیعی نگاه کردن به موضوعات را در بر نداشت چرا که در تئاتر شرق ما شاهد شخصیت های پیچیده‌ای نیستیم و به نوعی این اجرا جنبه روایتگرانه دارد و فاصله بیشتری را بین مخاطب و بازیگر شاهد هستیم.

وی بیان کرد: نمایش شرق به فاصله گذاری اشاره دارد و به نوعی تماشاگر این نمایش با ایمان خود کار را مشاهده می‌کند و ماورا طبیعی بودن این اجرا یکی از نقاط قوت اصلی آن است که اجرای پر رنگ تری را بر روی صحنه مشاهده می‌کنیم. دو حوزه فرهنگی تئاتر در شرق داریم که سبک چینی و هندی است که بسیاری از اجرا‌ها از این سبک‌ها الهام می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در تئاتر هند دو بعد نمایشنامه و اجرا یک نمایش مقدس امری مهم است گفت: کودکان امروز شاید با این سبک از اجرا آشنا نیستند چراکه این نوع اجرا یک سبک خاص و منحصر به فرد است. اجراهایی که در هند برگزار می‌شود کاتاکالی است که متعلق به هندوستان است و مخاطبین این کشور با آن آشنایی کامل دارند.

این بازیگر تئاتر و سینما تصریح کرد: در نمایش کاتاکالی کار را نقال یک نقال بیان و  بازیگر آن را اجرا می‌کند که به نوعی این اجرا یک پانتومیم گروهی است که شامل هنر نقالی، رقص و حرکات دست می‌شود که این اجرا، کار بیننده را راحت می‌کند و بازیگر تنها با بدن خود صحبت می کند و صحبت های نقال را با بدن خود انتقال می‌دهد. این نمایش هندی نیازمند قدرت است و گریم صورت نیز مهم است.

نجم اظهار داشت: در نمایش چین ضلع داستانی قالب اجرا است و ما شاهد آواز بیشتری در اجرا هستیم و این نمایش با نام چینگ‌شی، نمایش پکن و اپرا پکن شناخته می‌شود که این اسم ها گذاشته شد تا خارجی ها بیشتر با این موضوعات آشنا شوند.

 وی خاطرنشان کرد: این نمایش علاوه بر موسیقی، جنس صدا و کارهای فراطبیعی به موضوعاتی مانند مباحث روز اشاره دارد.جنس پارچه های گریم برای نمایش پکن هرکدام معنی خاصی دارد پس همیشه این افراد برای انتخاب لباس به موضوعات مختلف توجه می‌کنند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.0.9.0
    V6.0.9.0