پنج‌شنبه, 11 آذر 1400
  • ساعت : ۱۰:۱۱:۳۵
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۳/۲۴ 
  • کد خبر : ۸۲۹۳
مكث روی ریشتر هفتم
تئاتر «مکث روی ریشتر هفتم» از 10 تا 21 خردادماه در تالار هنر اصفهان به روی صحنه رفت؛ نمایشی که به سراغ سوژه‌ای در حال و هوای دوران دفاع مقدس رفته بود.

«مکث روی ریشتر هفتم» عنوان نمایشی بود که به کارگردانی جواد ایزددوست و با موضوع دفاع مقدس در تالار هنر وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به روی صحنه رفت.
نمایش‌نامه مکث روی ریشتر هفتم حاصل قلم محمدرضا آریان‌فر و نتیجه هنرمندی بازیگرانی چون جهانگیر نکویی، محمد کربلایی، امین طاهری، آرزو رضا کرمی و رضوان کروندی بود و محمدرضا بزرگ‌زاد وظیفه دستیاری کارگردان و محمد نادری نیز آهنگسازی آن را بر عهده داشتند.
این نمایش در گونه تئاترهای طنز دفاع مقدس بود که در داستان آن، رزمنده‌ای به‌ نام حاج یوسف در حالی که با برادر همسرش در منطقه جنگی حضور دارد متوجه می‌شود عراقی‌ها 300 سرباز را محاصره کرده‌اند و آنها هم باید تسلیم دشمن شوند یا با روشن کردن یک منور سربازان در محاصره را باخبر کنند. حاج یوسف و برادر همسرش راه دوم را انتخاب می‌کنند.
جواد ایزددوست، کارگردان نمایش مکث روی ریشتر هفتم با اشاره به آغاز تمرین‌های تئاتر خود از مهرماه سال گذشته درباره اجرای آن اظهار داشت: متأسفانه با وجود کرونا تمرین‌ها تعطیل می‌شد و اجرای این نمایش هر بار به دلیل شیوع موج جدیدی از بیماری کرونا به تعویق افتاد تا اینکه بالاخره توانستیم مقدمات اجرای آن را در خردادماه 1400 آماده کنیم و مکث روی ریشتر هفتم از 10 تا 21 خرداد میزبان علاقه‌مندان به تئاتر بود.
او با ابراز امیدواری برای ریشه‌کن شدن بیماری کرونا و استقبال بیشتر از نمایش‌های صحنه‌ای ادامه داد: موضوع نمایش مکث روی ریشتر هفتم نگاهی متفاوت نسبت به دفاع مقدس بود که می‌توان گفت دارای ژانر ملودرام و کمیک است.
وی گریزی هم به مفهوم مرگ در نمایش خود زد و افزود: به نظر من مرگ یک تلنگر و توقفی کوتاه است که این فرصت را به انسان می‌دهد تا نفسی تازه کند و به راهی که طی کرده نگاهی بیندازد و دنیای خود را زیر و رو کند. در نمایش مکث روی ریشتر هفتم با دنیای آدم‌هایی سر و کار داریم که از گذشته خود فرسنگ‌ها فاصله گرفته‌اند و یادشان رفته که چه کسانی بوده‌‌اند و در زندگی خود چه مسیری را طی کرده‌اند. این آدم‌ها به صورت خود نقاب می‌‌کشند و از دیروز و امروز خود وحشت دارند و این مرگ است که روی نیمکت کنار آنها می‌نشیند و گذشته‌شان را یادآوری می‌کند و می‌گوید این زندگی تمام نمی‌شود، حتی اگر از گذشته خود فاصله گرفته باشیم.
ایزددوست درباره استقبال از تئاتر خود در 12 شب اجرای آن در تالار هنر اصفهان تصریح کرد: پس از تعطیلی‌های کرونایی جذب دوباره تماشاگر و مخاطبان تئاتر به سالن سخت بود. طبق دستورالعمل ستاد کرونا تنها می‌‌توانستیم از 30 درصد ظرفیت سالن استفاده کنیم و هر شب میزبان حدود 33 تا 34 نفر بودیم. خود مردم نیز به دلیل ترس از سرایت کرونا در محیط‌ های بسته از تماشای تئاتر استقبال نمی‌کنند. تلاش خود را برای جذب مخاطب انجام دادیم و در مجموع تماشاگران از تماشای کار راضی بودند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.0.9.0
    V6.0.9.0