پنج‌شنبه, 11 آذر 1400
  • ساعت : ۱۲:۱۹:۵۱
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۸/۱۲ 
  • کد خبر : ۱۱۵۴۴
«بانو آئویی» بر روی صحنه تالار هنر
نمایش «بانو آئویی» به کارگردانی فاطمه بختیار از سوی گروه تئاتر تاتی تا 17 آبان ماه در تالار هنر اصفهان به روی صحنه می‌رود.

کارگردان نمایش اظهار داشت: سال‌هاست درباره نمایش شرق و تکنیک‌های آن پژوهش انجام می‌دهم، حکمت و فلسفه شرق و نمایش‌های شرقی و ایرانی برای من جذابیت زیادی دارد چون سرشار از اخلاق‌گرایی و آموزه‌های اخلاقی است.

فاطمه بختیار افزود: سکوت و سکون شرق به انسان انرژی می‌دهد و این سکوت و سکون را در زندگی شخصی و حرفه‌ای‌ام تمرین می‌کنم لذا به همین دلیل زمانی که از سال 85 تئاتر را آغاز کردم، تئاتر تجربی و نمایش شرق را در اولویت قرار دادم و سال‌ها درباره آن مطالعه کردم و به دنبال همین مطالعات، درباره یوگا، تایچی و ووشو نیز به صورت تئوری و عملی کار کرده و از آموزه‌های آنها در شیوه‌های تمرینی و اجرایی نمایش ها بهره مند شده ام.

وی با بیان اینکه در گروه‌های نمایشی خود به سکوت بسیار اهمیت می‌دهد، ادامه داد: در شب‌های اجرا به اعضای گروه توصیه می‌کنم در اتاق گریم که مانند معبدی اسرارآمیز می‌ماند سکوت و آرامش را رعایت کنند. بازیگران با آرامش وارد اتاق گریم می‌شوند و پس از گریم روی صحنه حضور می‌یابند و به مدیتیشن می‌پردازند تا بتوانند روی نقش خود تمرکز کنند تا اجرای خوبی داشته باشند.

کارگردان نمایش بانو آئویی تصریح کرد: در هنگام تمرین نمایش به تمرینات بدنی هم می‌پردازیم و بازیگرانی را انتخاب می‌کنم که بتوانند دو تا سه ساعت تمرین بدنی انجام دهند و تمام تنش‌ها را از وجود خود دور کنند و سپس روی بیان کار می‌کنیم.

بختیار اظهار داشت: از سال 1395 تاکنون روی نمایش بانو آئویی پژوهش می‌کنم و مدام میزانسن‌ها را تغییر داده و تاکنون سه بار اعضای گروه خود را به طور کامل تغییر داده‌ام. این نمایش را دو سال پیش در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی اجرا کردیم و قرار بود همان زمان آن را در اصفهان هم اجرا کنیم که تالار هنر تحت تعمیرات بود و سپس بیماری کرونا شیوع پیدا کرد.

وی درباره قصه نمایش خود بیان کرد: نمایشنامه بانو آئویی نوشته یوکیو میشیما اقتباس مدرنی است از «آئویی نویو» یک نمایشنامه کهن قرن چهاردهم و منسوب به «ز آمی» بنیان‌گذار نمایش سنتی «نو» که شکل نهایی آن را در قرن پانزدهم به تثبیت رساند. در این نمایشنامه زن دلباخته یک راهب می‌شود و راهب به قصد زیارت می‌رود که بازگردد و بازنمی‌گردد و به راه خود می‌رود و زن عاشق را رها شده در انتظاری طولانی باقی می‌گذارد. زن در مراسم افتتاح ناقوس جدید معبد به شکل یکی از افراد معبد خود را به آنجا می‌رساند؛ راهبان، مرد را برای محافظت از گزند انتقام زن به زیر ناقوس پنهان می‌کنند، اما روح خشم و غضب و انتقام زن به شکل ماری به دور ناقوس چمبره میزند و نیروی کشنده آن مرد را می‌خشکاند و صبح که ناقوس را بلند می‌کنند، مرد مرده است.

کارگردان نمایش بانو آئویی با اشاره به نقش‌آفرینی فائزه بختیار، حسام زرنوشه و شادی زراعتی در این نمایش درباره سایر عوامل آن خاطرنشان کرد: مهدی بهبودی که بر موسیقی شرق و موسیقی نو (noh) ژاپن اشراف کامل دارد موسیقی این نمایش را ساخته است.

بختیار افزود: موسیقی یکی اجرای مهم نمایش شرق است و موزیک خوب هم باید در کار تنیده شود و از موسیقی نمایش بسیار راضی هستم و خوشبختانه به چیزی که می‌خواستیم رسیدیم.

وی گفت: دکتر سهیلا نجم نیز دراماتورژ نمایش است که استاد دانشگاه من بوده و سال‌هاست در حوزه نمایش مطالعه و پژوهش می‌کند و کتاب‌هایی درباره نمایش شرق و همچنین کتابی درباره نقالی در ایران دارد که بسیار کامل است.

وی افزود: تاتی نام گروه تئاتر من از کلمه تایچی تئاتر گرفته شده است. در حوزه نمایش به نوعی تاتی تاتی کرده و کم‌کم تجربه کسب می‌کنیم تا به هدف‌مان برسیم.

بختیار درباره حمایت دفتر تخصصی هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان (تالار هنر) از نمایش خود اضافه کرد: حمایت تالار هنر در روزهای تاریک کرونایی حکم کور سوی امید را دارد و فراخوان سال گذشته تالار هنر برای حمایت از نمایش‌های محیطی و صحنه‌ای نور امید را در دل ما روشن کرد و کار خود را دوباره آغاز کردیم.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: تالار هنر حامی بسیار خوبی برای هنرمندان تئاتر است لذا از مسئولان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این راستا تشکر می‌کنم.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.0.9.0
    V6.0.9.0